Ahli UMNO saman Najib tidak mengejutkan – Hatta Ramli

Ahli UMNO saman Najib tidak mengejutkan – Hatta Ramli
Tindakan itu sudah dijangkakan berdasarkan keluhan yang
disuarakan oleh UMNO dalam mesyuarat bahagian di seluruh negara.

Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli berkata dia tidak terkejut dengan tindakan ahli UMNO yang memfailkan saman ke atas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Katanya, tindakan itu sudah dijangkakan berdasarkan keluhan yang disuarakan ahli UMNO di peringkat akar umbi dalam mesyuarat bahagian seluruh negara sejak awal bulan ini.

“Perkara ini merupakan lanjutan teriakan, bukan sahaja oleh pembangkang dan rakyat, tetapi juga ahli UMNO sendiri dalam mesyuarat bahagian.

“Sebenarnya tindakan memfailkan saman ini adalah tindakan yang wajar dari pihak UMNO sendiri. Ini tidak mengejutkan sebenarnya,” katanya ketika dihubungi Free Malaysia Today.

Bekas Pengarah pPlihanraya Pas berpendapat, antara punca yang menyebabkan ahli UMNO tersebut memfailkan saman ke atas Najib adalah kerana mungkin ada sesetengah pihak yang “tidak berpuas hati dengan kaedah pembahagian wang derma RM2.6 bilion itu”.

Dalam laporan oleh Wall Street Journal sebelum ini mendedahkan RM2.6 bilion telah dipindahkan ke akaun peribadi Najib namun Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) kemudiannya mengeluarkan kenyataan bahawa wang tersebut adalah hasil derma dari penderma Timur Tengah bagi membantu UMNO memenangi pilihan raya.

“Mungkin orang-orang yang tertentu sahaja yang dapat wang tersebut dan mereka yang lain tidak dapat. Ini menunjukkan bahawa ketelusan itu amat penting dan saya percaya kita perlu menyokong usaha menyaman Perdana Menteri ini,” kata Hatta.

Ahli UMNO cawangan Padang Mat Sirat, Anina Saabudin memfailkan saman terhadap Najib selaku Presiden UMNNO berkaitan derma RM2.6 billion tersebut yang telah mencetuskan kontroversi di Mahkamah Tinggi pada Jumaat.

Dalam writ saman itu, dia mendakwa Najib telah melanggar Perlembagaan UMNO, peruntukan-peruntukan Akta Pertubuhan 1966 dan tanggungjawabnya sebagai seorang pemegang amanah berdasarkan Common Law dan menuntut pembayaran balik sejumlah USD650 juta yang didakwa telah dikirim keluar oleh beliau ke satu akaun di bank Singapura yang bukan milik UMNO pada 30 Ogos 2013.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers