Pelajar terbeban dengan kejatuhan Ringgit

Pelajar terbeban dengan kejatuhan Ringgit
Selain duit daripada keluarga mereka terpaksa
melakukan kerja sambilan untuk menampung perbelanjaan

Kejatuhan Ringgit memberi kesan ketara kepada pelajar Malaysia yang menyambung pelajaran di luar negara.

Keperitan itu dikongsi Nur Izzyana Zulkifli, pelajar Pergigian dan Surgeri,Universiti Assiut, Mesir.
Katanya, berbeza sebelum ini, kelemahan dan kejatuhan matawang ringgit, berkata, kos perbelanjaan harian di negara itu, melebihi RM350 sebulan.

Malah yuran pengajian mereka meningkat sebanyak RM8,000 selepas kejatuhan ringgit.
“Jika sebelum ini kos sara hidup di Mesir bagi seorang mahasiswa cukuplah sekitar RM300-RM350. Hari ini jumlah itu semakin tidak relevan lagi.

“Sebelum ini didapati dalam akaun mempunyai 300 malaysia ringgit bermakna pelajar boleh mengeluarkan sebanyak Egypt Pound 600. Tapi pada hari ini, dengan RM 300 membolehkan pengeluaran hanya Egypt Pound 550.”

“Tahun pertama saya iaitu pada 2012 adalah AS$8,000 iaitu sama RM26,000. Tahun ini tahun keempat saya, kosnya juga sama iaitu AS$8,000, tetapi bila tukar ke ringgit ia jadi RM34,000. Kalau dah sampai beza lapan ribu pun ada pihak yang berkata tiada kesan, kami hanya mampu geleng kepala. Itu baru yuran belum sewa rumah, sara hidup, buku dan sebagainya,”katanya kepada FMT.

Katanya, keluarga mereka di kampung juga turut terbeban apabila terpaksa menghantar wang tambahan bagi menampung kos perbelanjaan.

“Sedangkan pelajar tajaan zakatpun terpaksa meminta duit poket lebih dari ibu bapa, apatah lagi pelajar persendirian yang tidak mendapat mana-mana bantuan,” katanya.

Sementara itu bagi, Mohd Hasnan Naiem, pelajar University of Sheffield, United Kingdom berkata beliau terpaksa mencari pekerjaan sampingan bagi menampung kos sara hidup yang meningkat susulan kejatuhan ringit.

Katanya tindakan tersebut merupakan cara terbaik bagi memstikan keluarga mereka di kampung tidak terbeban dengan krisis yang berlaku.

“Saya terpaksa berjimat dan mula mencari kerja sampingan bagi menampung kehidupan saya di sini. itu adalah jalan terbaik yang mampu saya fikirkan.

“..Tetapi ai sedikit sebanyak menggangu fokus pelajaran saya sini,” katanya.

Bagi, Nurhilya Ahmad Damiri, pelajar tahun dua Orange Coast, California, kejatuhan ringgit tidak memberi kesan kepada beliau kerana dia merupakan pelajar tajaan Majlis Amanah Rakyat (MARA).

“Saya tajaan MARA. MARA telah memberi wang mengikut nilai mata wang negara ini (USD) dan isu kejatuhan ringgit tidak menjejaskan saya,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers