SGIA milik MAHB jangka kendali 33 juta penumpang menjelang 2018

SGIA milik MAHB jangka kendali 33 juta penumpang menjelang 2018


Lapangan Terbang Antarabangsa Sabiha Gokcen (SGIA)

ISTANBUL: Lapangan Terbang Antarabangsa Sabiha Gokcen (SGIA) yang baru diambil alih pengendali lapangan terbang Malaysia, Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB), dijangka mencatatkan pertumbuhan aliran penumpang yang kukuh dengan kira-kira 33 juta penumpang menjelang 2018.

Ketua Pegawai Eksekutif SGIA Gokhan Bugday berkata lapangan terbang itu, aset luar negara terkini MAHB, mencatat pertumbuhan 29 peratus dalam sembilan bulan pertama 2014 dan mencatat aliran penumpang lebih 23 juta dalam 12 bulan lalu.

"SGIA dijangka mencatat peningkatan dalam jumlah penumpang udara negara disokong oleh pengembangan kumpulan pesawat syarikat penerbangan kebangsaan, Turkish Airlines dan syarikat penerbangan tambang rendah, Pegasus, serta minat syarikat penerbangan asing lain," kata Bugday pada sidang media di sini hari ini.

Selain Turkish Airlines dan Pegasus, SGIA kini mengendalikan empat syarikat penerbangan domestik lain dan 50 syarikat penerbangan asing ke 34 destinasi domestik dan 97 destinasi antarabangsa.

Pada masa depan, rangkaian laluan antarabangsa dijangka menjadi antara pemacu pertumbuhan utama bagi SGIA yang menerima tiga syarikat penerbangan baharu dan 19 laluan antarabangsa baharu.

Selain itu, landasan kedua, yang dibiayai kerajaan Turki, yang kini dikeluarkan tender, akan meningkatkan lagi keupayaan SGIA untuk mengendalikan lebih banyak pergerakan pesawat.

Bugday berkata, prospek pertumbuhan akan terus ditingkatkan lagi menerusi pelaksanaan pembangunan serantau oleh kerajaan Turki dan sektor swastanya yang termasuk antara lain kediaman, sekolah, hospital, pusat kewangan di bahagian Asia Istanbul dan sistem kereta api bawah tanah yang memudahkan akses ke SGIA.

SGIA juga berpotensi menjadi lapangan terbang yang pantas berkembang di Eropah dari segi kadar pertumbuhan tahunan bagi aliran penumpang sejak membuka terminal baharu pada November 2009.

Pembabitan MAHB dalam SGIA bermula pada 2007 dalam perancangan lapangan terbang dan reka bentuk, pembangunan lapangan terbang serta kesediaan operasi dan pemindahan lapangan terbang yang membawa kepada kejayaan pembukaan SGIA pada 2009. - BERNAMA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers