Harga minyak naik dalam dagangan Asia

Harga minyak naik dalam dagangan Asia

SINGAPURA: Harga minyak dalam dagangan Asia naik sedikit hari ini tetapi penganalisis tidak menjangkakan kenaikan itu akan berterusan kerana bekalan masih berlebihan.

Kontrak penanda aras Amerika Syarikat (AS), West Texas Intermediate (WTI) untuk penghantaran Februari naik 44 cents kepada AS$49.23 (RM173) pada dagangan pertengahan sesi pagi ini manakala Brent naik 31 cents kepada AS$51.27 (RM180). Brent semalam sudah turun bawah AS$50 (RM176), terendah sejak 2009.

Peningkatan kecil harga minyak sebahagian besarnya didorong sentimen positif berikutan pengumuman Rizab Persekutuan AS bahawa bank pusat itu tidak akan menaikkan kadar faedah hingga April ini.

Penganalisis bagaimanapun berpendapat lebihan penawaran dan permintaan rendah daripada beberapa ekonomi utama termasuk India dan China akan terus menekan turun harga minyak.

"Belum ada petunjuk pengeluaran minyak shal dari AS akan berkurangan atau akan ada peningkatan mendadak permintaan minyak dunia," kata Shailaja Nair, pengarah bersekutu editorial di Platts, firma penyedia maklumat mengenai sektor tenaga.

Sementara itu, Ketua Ahli Ekonomi IHS, Rajiv Biswas, berkata penurunan harga minyak dianggar membabitkan pemindahan sejumlah AS$1.5 trilion (RM5.27 trilion) daripada negara pengeksport minyak kepada kalangan negara pengimport.

"Negara pengimport minyak dari Asia adalah antara yang paling mendapat manfaat terbesar," katanya. - AFP

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers