Khairy minta MOM, KOM bincang segera selesai isu maraton

Khairy minta MOM, KOM bincang segera selesai isu maraton


Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar

SEREMBAN: Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar meminta Majlis Olimpik Malaysia (MOM) dan Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) agar mengadakan perbincangan bersama dengan segera mengenai penganjuran Maraton Antarabangsa Malaysia (MIM) 2015.

Katanya, ini kerana KOM berada di bawah MOM dan tidak semestinya kedua-dua badan itu bermasalah disebabkan oleh satu acara sukan.

"Jadi, saya minta mereka berbincang dengan baik dan dapat penyelesaian 'winwin situation'. Tak perlu saya selesaikan masalah yang agak kecil ini.

"Ini lebih kepada masalah personaliti. Saya minta mereka mengetepikan apa sahaja masalah personaliti dan mereka bincang untuk menjayakan acara ini," katanya kepada pemberita selepas majlis pelepasan konvoi bantuan mangsa banjir pantai timur oleh Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan di sini, hari ini.

Konvoi berkenaan disertai lebih 300 sukarelawan terdiri daripada anggota Kerajaan Negeri Sembilan di bawah Persatuan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PPTD), Umno Negeri Sembilan dan anggota Askar Wataniah 508 Kem Rasah.

Khairy berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan MOM yang akan meneruskan rancangan menganjurkan MIM 2015 pada 23 dan 24 Mei di Stadium Batu Kawan, Pulau Pinang, walaupun tidak mendapat pengiktirafan KOM.

KOM dikatakan meminta RM3 juta daripada MOM untuk dibayar kepada Persekutuan Olahraga Antarabangsa sebagai kos menganjurkan acara bersempena sambutan ulangtahun ke-60 MOM itu.

Sebaliknya, Naib Presiden MOM Datuk Danyal Balagopal Abdullah berkata mereka tidak memerlukan persetujuan KOM untuk menganjurkan acara itu kerana mendapat kelulusan Kementerian Belia dan Sukan, Persatuan Olahraga Pulau Pinang dan Kerajaan Pulau Pinang.

Dalam perkembangan lain, Khairy yang juga Ketua Pergerakan Pemuda UMNO berkata keadaan pasca banjir di Kelantan masih tidak menentu dari segi tahap kesihatan dan kebersihan.

Beliau yang baru pulang dari Kelantan semalam bagi lawatan kedua berkata, ini kerana banyak kawasan yang terjejas banjir masih tidak mempunyai bekalan air dan elektrik sekali gus membantutkan usaha pembersihan.

Dalam pada itu, beliau menasihatkan sukarelawan yang terbabit dengan kerja pembersihan pasca banjir agar mengambil langkah berjaga-jaga yang serius bagi mengelak penyakit berjangkit. - BERNAMA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers