Samsung lancar produk guna perisian sendiri

Samsung lancar produk guna perisian sendiri

SEOUL: Peneraju telefon pintar global, Samsung Electronics Co Ltd merancang melancarkan produk baharu tahun depan yang berasaskan sistem operasinya sendiri, Tizen.

Langkah itu adalah tindakan strategik firma gergasi Korea Selatan itu untuk membebaskan dirinya daripada Android.

Bagaimanapun, selepas pembangunan selama beberapa tahun membabitkan jam tangan pintar dan kamera menggunakan perisian Tizen, satu-satunya produk yang disahkan akan dilancarkan pada 2015 adalah set televisyen.

Walaupun perkembangan itu akan mengagumkan pereka bentuk rumah pintar, kegagalan Samsung untuk mengeluarkan telefon pintar berasaskan sistem operasinya sendiri mencetuskan pandangan skeptikal mengenai keupayaannya untuk membina perisian alternatif yang bermakna untuk mencabar iOS keluaran Apple Inc serta Android oleh Google Inc.

"Secara jujurnya, perisian yang dibuat sendiri oleh Samsung tidak begitu bagus. Saya belum melihat ada sesuatu yang boleh membayangkan Samsung menjadi berdaya saing dalam sektor perisian," kata penganalisis IM Investment and Securities, Lee Min-hee.

Pemaju aplikasi pula berkata, selagi belum ada asas pengguna yang bermakna bagi Tizen, selagi itulah mereka tidak mempunyai insentif untuk membuat aplikasi khusus untuk sistem berkenaan.

"Saya melihatnya (Tizen) hampir serupa dengan Android, namun tiada asas pengguna yang besar," kata pemaju aplikasi Kazoowa.com yang berpangkalan di Brazil, Eduardo Ribeiro.

Dengan itu, sukar menemui sebarang manfaat membangunkan aplikasi untuk Tizen.

Komunikasi Samsung berhubung sistem baharu itu pula hanya menambahkan lagi keraguan.

Syarikat itu mengumumkan sebelum membatalkan rancangan pelancaran telefon Tizen pada suku ketiga dengan memetik 'adanya keperluan untuk meningkatkan ekosistem Tizen'.

Sementara itu, laporan media memetik sumber memberikan bayangan pelancaran telefon Tizen di India akan berlaku tidak lama lagi.

Akhbar Korea Economic Daily semalam melaporkan, telefon pintar murah Tizen akan membuat kemunculan sulung di India pada 18 Januari ini, memetik seorang sumber syarikat itu yang tidak dinamakan.

Samsung bagaimanapun enggan memberikan komen berhubung laporan itu. - REUTERS

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers