Daun khat, jenis dadah baharu diseludup masuk sindiket

Daun khat, jenis dadah baharu diseludup masuk sindiket

KUALA LUMPUR: Daun khat, dadah jenis cathinone kini dipercayai menjadi bahan terlarang baharu yang mula diseludup masuk sindiket pengedaran dadah tempatan dan antarabangsa ke negara ini.

Pasukan Khas Taktikal Perisikan Narkotik (STING) Polis Diraja Malaysia (PDRM) merampas 90.78 kilogram daun khat dan menahan empat individu dalam operasi berasingan di sekitar Selangor dan Kuala Lumpur, kelmarin dan semalam.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Noor Rashid Ibrahim, berkata dua suspek yang ditahan adalah rakyat Malaysia manakala dua lagi masing-masing seorang warga Yaman dan Emeriah Arab Bersatu (UAE).

Hasil pemeriksaan terhadap sebuah parcel kargo di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada jam 10.30 pagi kelmarin, pasukan itu menemui dan merampas sejumlah 90.01 kilogram daun khat yang diseludup dari Afrika Timur.

"Rampasan itu membawa kepada penahanan empat suspek terbabit di lokasi berasingan sekitar jam 10.30 pagi hingga 7.40 malam, semalam.

"Polis turut merampas 770 gram daut khat yang disimpan dalam sebuah premis yang didiami suspek warga Yaman," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Siasatan awal juga mendapati warga Yaman menggunakan pas pelawat bagi memasuki negara ini, sementara suspek warga UAE pula adalah penuntut di sebuah kolej.

Noor Rashid berkata, semua suspek berusia 19 hingga 54 tahun kini ditahan reman bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 39 (B) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Daun khat yang berasal dari Afrika Timur dan Arab, mampu memberi kesan khayal dan ketagihan seperti ketum. Ia mempunyai ciri fizikal berwarna hijau dan akan bertukar kehitaman selepas seminggu.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers