Semua perkakasan Samsung akan dilengkapi IOT menjelang 2017

Semua perkakasan Samsung akan dilengkapi IOT menjelang 2017


TV UHD Samsung antara produk yang dipamerkan di Pameran Antarabangsa Elektronik Pengguna 2015 (CES), di Las Vegas, Nevada, Amerika Syarikat, bermula semalam sehingga Jumaat ini. - Foto EPA

KUALA LUMPUR: Samsung Electronics Co Ltd menyasarkan semua perantinya akan dilengkapi kemudahan sistem Internet-of-Things (IoT) menjelang 2017.

Menerusi kemudahan IoT, data boleh dihantar menerusi satu rangkaian tanpa memerlukan interaksi sesama manusia atau pun antara manusia dengan komputer.

Ketua Pegawai Eksekutif Samsung Electronics, BK Yoon, dalam satu kenyataan hari ini, turut menjangkakan dalam tempoh dua tahun, semua televisyen Samsung akan dilengkapi peranti IoT.

Malah, dalam tempoh lima tahun, semua perkakasan Samsung turut dilengkapi IoT, sekali gus mempercepatkan lagi penawaran peranti berasaskan IoT dalam pasaran.

"Samsung sememangnya memiliki pelbagai peranti berasaskan IoT. Tahun lalu misalnya, Samsung telah menyerahkan lebih 665 juta produk dan angka itu dijangkakan terus meningkat.

"Syarikat ini sudah mula menawarkan kelebihan yang ada dalam peranti itu serta kemudahannya untuk kegunaan seharian serta ada di sekitar kita," katanya berucap merasmikan Pameran Elektronik Pengguna Antarabangsa (CES) di Amerika Syarikat.

Acara tiga hari itu bermula semalam, diadakan di Las Vegas.

Yoon turut menekankan kepentingan bagi kalangan pemaju sistem komputer membangunkan IoT berkenaan.

Samsung juga, katanya, akan melabur lebih AS$100 (RM352) juta bagi komuniti pemaju sistem seumpamanya, tahun ini.

"IoT ini berpotensi untuk transformasi masyarakat, ekonomi serta cara kehidupan kita," katanya. - BERNAMA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers