Android akan memacu sistem operasi TV pintar baharu

Android akan memacu sistem operasi TV pintar baharu

LAS VEGAS: Perisian Android, keluaran Google yang menjadi sistem operasi lebih satu bilion telefon pintar dunia, akan turut menjadi penggerak kepada generasi baharu televisyen (TV) pintar.

Selain pengenalan pelbagai model TV ultra defisini tinggi (UHD) pada Pameran Elektronik Pengguna (CES) di sini minggu ini, turut hangat diperkatakan ialah hala tuju menjadikan Android sebagai pemacu internet TV pintar UHD daripada pelbagai pengeluar.

"Semua model 2015 TV kami akan menggunakan platform baharu Android TV," kata ketua pegawai operasi Sony Electronics, Mike Fasulo.

"Android adalah sistem operasi (OS) yang diterima meluas dalam bidang telefon pintar, justeru kini pengguna boleh menikmati isi kandungan secara tanpa batasan menerusi pelbagai peranti termasuk telefon pintar, tablet dan TV," tambahnya.

TV Sony yang menggunakan OS Android akan mempunyai akses kepada permainan dalam talian, aplikasi dan pelbagai isi kandungan digital menerusi Google Play dan pengguna juga boleh mengawal TV mereka menggunakan jam pintar Sony.

Sony, Sharp dan Philips akan mula menjual TV pintar masing-masing yang menggunakan Android mulai pertengahan tahun ini, kata naib Presiden bahagian kejuruteraan Google, Hiroshi Lockheimer.

"Ketika kami memperkenalkan Android menerusi satu telefon pintar pada 2008, kami tidak jangka ia akan berkembang hingga kini menjadi medan penghubung kepada lebih satu bilion pengguna.

"...dan kini kami sedang bekerjasama rapat dengan keseluruhan ekosistem merangkumi pengeluar TV, pengeluar perkakasan, penyedia perkhidmatan dan cip untuk menterjemahkan semula bagaimana sepatutnya sebuah ruang tamu rumah," kata Lockheimer.

Google memperkenalkan Android TV hujung tahun lalu tetapi menerusi sebuah kotak berasingan yang disambung kepada TV. Bagaimanapun, kini Android adalah sistem yang terbina dalam TV, jadi pengguna hanya perlukan satu saja alat kawalan jauh.

Android TV membolehkan carian menggunakan suara dan melaras secara automatik dengan Google Cast yang akan menyalurkan isi kandungan daripada telefon pintar dan tablet kepada skrin besar TV.

Bagaimanapun, Android akan berdepan saingan daripada Samsung yang mana mulai tahun ini akan menggunakan OS Tizen untuk TV pintar keluarannya. Langkah itu juga dilihat sebagai usaha Samsung untuk mengurangkan kebergantungan kepada Android yang kini digunakan dengan meluas pada peranti telefon pintar dan tablet.

Penganalisis di Forrester Thomas Husson, berkata hingga kini Samsung masih gagal mengurangkan kebergantungan kepada Android Google.

"Dengan memperkenalkan Tizen, Samsung berharap dapat menggunakan jalan pintas untuk menguasai pasaran dalam OS sebegitu. Untuk berjaya, Samsung bagaimanapun perlukan lebih banyak isi kandungan, usaha sama dan pembangun untuk mewujudkan isi kandungan dan perkhidmatan bagi mempertingkat ekosistem Tizen," katanya.

Dalam pada itu, LG pula mengumumkan akan menggunakan webOS untuk TV pintar keluarannya manakala Panasonic akan menggunakan Firefox Mozilla. - AFP

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers