DLP InfoWatch bantu organisasi lindungi data peribadi pengguna

DLP InfoWatch bantu organisasi lindungi data peribadi pengguna Oleh Mohd Zaky Zainuddin

zaky@bh.com.my


Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan InfoWatch, Natalya Kaspersky.

InfoWatch, pengeluar produk Pencegahan Kebocoran Data (DLP) menutup tirai 2014 dengan tiga pelanggan baharu termasuk sebuah firma telekomunikasi manakala 15 lagi projek perintis yang sedang dilaksanakan mendapat maklum balas positif daripada bakal pelanggan.

Firma itu yang memasuki pasaran Malaysia pada 2013, mencatat peningkatan permintaan yang mendadak terhadap produk DLP berikutan pelaksanaan Akta Perlindungan Data Peribadi (PDPA) di Malaysia.

Pasaran keselamatan teknologi maklumat menunjukkan pertumbuhan stabil pada 2014 terutama dalam segmen keselamatan mudah alih, perkomputeran awan dan DLP.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan InfoWatch, Natalya Kaspersky, berkata masalah pengintipan menerusi peranti elektronik dan pengumpulan maklumat pengguna tanpa izin untuk kegunaan tertentu akan terus menjadi isu yang tiada berkesudahan selain peningkatan serangan terhadap peranti mudah alih.

InfoWatch kini sedang membangunkan teknologi baharu untuk perlindungan data pada peranti mudah alih yang diharap dapat dipasarkan tahun ini. Ujian ke atas penyelesaian baharu itu, InfoWatch Targeted Attack Detector, turut dibangunkan untuk memberikan amaran awal.

"Bagi InfoWatch, 2014 adalah tahun pertumbuhan dan kejayaan. Kami berjaya menembusi beberapa pasaran antarabangsa baharu seperti Amerika Latin, beberapa bahagian Afrika dan Turki.

"Pertumbuhan dan penerimaan produk kami di Malaysia memang di luar jangkaan dan kami memperoleh pelanggan dalam industri penting yang menyimpan data peribadi dalam jumlah besar iaitu telekomunikasi, kewangan dan penyedia perkhidmatan teknologi maklumat," katanya dalam satu kenyataan.

Sementara itu, Ketua Rantau Asia Pasifik InfoWatch, Renga Nathan, berkata produk DLP InfoWatch terbukti dapat meningkatkan kesedaran mengenai isu DLP, sejajar penerimaan Malaysia terhadap undang-undang Perlindungan Data Peribadi yang lebih ketat pada 2013.

"Sebagai pemain baharu di negara ini, kami bergerak dengan agresif dan pantas dalam sektor swasta iaitu telekomunikasi dan kewangan. Kini, kami sedang bekerjasama erat dengan sektor awam dan yakin akan memperoleh pelanggan daripada pihak kerajaan pada tahun ini.

"PDPA membawa manfaat besar kepada seluruh rakyat Malaysia kerana ia meletakkan beban kepada organisasi supaya menjaga hak privasi dan data peribadi dengan lebih baik. Kami dapati banyak organisasi sekarang mula mengambil langkah proaktif mencari penyelesaian seperti produk kami bagi memelihara data peribadi pelanggan mereka," katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers