Dua pengguna saman Apple jutaan dolar

Dua pengguna saman Apple jutaan dolar

SAN JOSE: Dua pengguna menyaman Apple Inc atas dakwaan mengelirukan mereka mengenai jumlah ruang simpanan yang digunakan oleh sistem operasi iOS 8 dalam iPhone, iPod dan iPad.

Keadaan itu menambah lagi masalah terhadap produk baharu itu yang pengenalannya dipenuhi pelbagai rintangan dan masalah.

"Apple, syarikat teknologi paling bernilai di dunia tidak memberitahu pengguna bahawa '23.1 peratus daripada kapasiti simpanan yang diiklankan di peranti yang akan digunakan oleh iOS 8," kata kedua-dua lelaki dari Florida, Amerika Syarikat (AS) dalam tuntutan saman yang difailkan di Mahkamah Persekutuan San Jose, California.

Mereka berkata, Apple menggunakan kekurangan ruang simpanan itu untuk menggalakkan pengguna menggunakan sistem penyimpanan iCloud yang dikenakan bayaran.

"Apple memberikan kapasiti simpanan kurang daripada diiklankan, bertujuan menjual kapasiti simpanan itu dalam situasi terdesak, contohnya, apabila pengguna cuba merakam atau mengambil gambar kanak-kanak atau ketika bacaan doa untuk cucu, permainan bola keranjang atau perkahwinan," kata Paul Orshan dan Christopher Endara dalam aduan mereka.

Kedua-duanya meminta untuk mendapatkan ganti rugi jutaan dolar bagi pihak pengguna peranti mudah alih Apple di seluruh negara.

Apple dikatakan mencatat rekod jualan 10 juta iPhone pada hujung minggu pelancaran model terbaharunya September lalu, tetapi kejayaan itu terjejas oleh perisian iOS terkini yang menyebabkan perkhidmatan selular kurang upaya.

Pengguna juga mengadu ciri bacaan cap jari tidak berfungsi selepas kemas kini dan sistem operasi itu didapati menyebabkan aplikasi popular lebih kerap bermasalah berbanding sistem operasi sebelumnya.

Apple telah menarik balik kemas kini itu dan menggantikannya pada 25 September. - BLOOMBERG

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers