TV Samsung guna perisian Tizen

TV Samsung guna perisian Tizen

SEOUL: Samsung Electronics Co Ltd berkata, semua produk televisyen pintar baharunya yang dilancarkan tahun ini akan dikuasakan oleh sistem operasi Tizen.

Langkah itu adalah usaha terbaharu syarikat meningkatkan penggunaan platform perisian.

Televisyen pintar menawarkan tambahan perisian dan sambungan fungsi, streaming video dan keupayaan melayari web.

Samsung mempamerkan set TV dikuasakan oleh Tizen pada persidangan pemaju teknologi tahun lalu.

"Kami kini menumpukan usaha terhadap Tizen.

"Kami berharap bahawa pembuat TV lain juga akan menggunakannya dan membantu membangunkan ekosistem yang akan membantu platform berkembang.," kata Presiden Perniagaan Paparan Samsung, Kim Hyun-suk, dalam satu temubual.

Televisyen akan menjadi tambahan kepada rangkaian produk perisian Tizen yang sederhana, terdiri daripada beberapa jam tangan pintar dan kamera walaupun pembangunannya sudah dilakukan bertahun-tahun dan disokong pembuat telefon pintar serta TV terkemuka di dunia.

Platform itu usaha yang kelihatan paling berjaya membabitkan pembangunan perisian oleh Samsung, yang berusaha membebaskan dirinya daripada platform Android Google Inc.

Namun, Tizen setakat ini gagal dilaksanakan, sebahagiannya disebabkan kegagalan Samsung melancarkan telefon pintar yang dikuasakan oleh sistem perisian itu.

Beberapa penganalisis ragu-ragu mengenai daya maju platform itu walaupun Samsung adalah pembuat telefon pintar terkemuka, terutama tatkala Android dan IOS Apple Inc mengukuhkan lagi cengkaman mereka dalam sektor telefon pintar.

Pemaju perisian berkata, sehingga terdapat pangkalan pengguna yang boleh dianggap bermakna untuk Tizen, mereka tidak begitu berminat membuat aplikasi perisian inovatif untuk sistem itu, yang disifatkan penting sekiranya Samsung mahu meyakinkan pengguna untuk mencubanya.

Walaupun pelancaran TV berasaskan Tizen meningkatkan asas platform pengguna, adalah tidak jelas jika produk itu sahaja memadai untuk menarik perhatian pemaju perisian.

Pengguna TV pintar cenderung menggunakan aplikasi yang kurang berbanding pada telefon pintar.

Namun, sistem operasi dijangka masih memainkan peranan penting dalam perniagaan rumah pintar Samsung.

Tizen juga boleh digunakan pada peranti dengan kuasa pengkomputeran rendah seperti peti sejuk dan mesin basuh, menawarkan kaedah bagi pengguna untuk memantau dan mengawal peranti dari jauh.

Samsung tidak memberikan sasaran jualan untuk TV yang dikuasakan menggunakan perisian Tizen. - REUTERS

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers