Saya takkan kahwin senyap-senyap - Shahir

Saya takkan kahwin senyap-senyap - Shahir Oleh Zaidi Mohamad

zaidim@bh.com.my

Ahmad Shahir Zawawi. - Foto Aziah Azmee

KUALA LUMPUR: Istilah 'menghilangkan diri' sudah agak sinonim dengan empunya badan, Shahir.

Juara Akademi Fantasia musim kelapan itu sebenarnya mempunyai bakat dan peminat yang ramai tetapi sayang apa yang dilakukannya seakan-akan mempersiakan apa yang dimilikinya.

Hampir dua tahun menghilang, Shahir pernah membuat kemunculan semula pada Oktober 2013 apabila menjayakan acara sukan di Sports Planet Ampang.

Tahun lalu juga namanya bolos untuk kategori Penyanyi Lelaki Popular, Anugerah Bintang Popular BH 2013.

Kehilangannya dulu menimbulkan pelbagai spekulasi. Antara cerita yang timbul ialah beliau tidak diberi perhatian oleh syarikat pengurusan, sikap Shahir sendiri yang kurang berdisiplin, dirinya terkena buatan orang dan membabitkan diri dengan kumpulan keagamaan.

Turut sama menyokong kehilangan beliau ialah kononnya membawa diri kerana kecewa apabila cintanya dengan seorang pelakon yang kini sudah bergelar isteri dan ibu. November tahun lalu, Shahir dikatakan mengulangi lagi perkara yang sama.

Lagu dendangan Shahir yang mara ke separuh akhir Muzik Muzik 2014, Dia Yang Kau Pilih tidak dinyanyikan beliau sendiri tetapi juara Akademi Fantasia 2013 (AF 2013), Faizul Sany mengambil alih tempatnya.

Malam semalam, BH Online berjaya menghubungi penyanyi lagu Kebahagiaan Dalam Perpisahan itu menerusi aplikasi WhatsApp. Shahir berada di kampung halamannya, Perak selain sibuk dengan perniagaan yang diceburi.

Bagaimanapun Shahir enggan mendedahkan skop perniagaannya.

"Saya tak pernah menghilang pun. Cuma sibuk dengan perniagaan dan apabila saya tidak aktif menyanyi... itu yang buat orang menyangka saya tak aktif. Ibaratnya... hilang lagi. Saya masih wujud dan kebiasaannya ada di Perak bersama keluarga.

"Mungkin orang tak faham. Mungkin bagi mereka di luar sana sangkakan saya bekerja dalam industri seni semata-mata. Sedangkan saya punya tanggungjawab lain di luar dunia seni. Saya buat semua ini bukan sekadar ala kadar.

"Saya tak mahu nanti yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran. Jadi saya fokus satu persatu.

"Saya sudah terbabit dalam dunia perniagaan ini dan tak boleh nak tinggal atau bersikap sambil lewa. Biarlah perniagaan ini benar-benar stabil dulu," katanya yang menekankan selama 'menghilangkan diri' itu bidang perniagaanlah yang diusahakan.

Menurut Shahir, beliau tak boleh meletakkan 100 peratus dalam bidang seni semata-mata.

"Suara ini hanya pinjaman. Kalau Tuhan nak tarik bila-bila masa saja ia boleh terjadi. Tuhan beri nikmat itu ada sebabnya dan saya harus sentiasa beringat. Sebelum Tuhan tarik nikmat itu pandai-pandailah kita jaga pemberian-Nya. Lalu saya ceburi bidang perniagaan sebagai jaminan," katanya sambil menegaskan perniagaan itu sunnah Rasulullah.

Terlanjur berbual dengannya, Shahir turut ditanya mengenai isi hatinya kini. Beberapa bulan kebelakangan ini, Shahir pernah dikaitkan dengan Erra. Tetapi jelas hubungan mereka hanya atas paksi kawan.

"Saya belum berpunya. Insya-Allah kalau ada jodoh, saya tak akan kahwin senyap-senyap. Saya takkan buat begitu... Insya-Allah. Ada rezeki, saya akan jemput Jaydee (merujuk kepada penulis)," katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers