ABPBH 2014 kembali ke Arena Of Stars, Genting Highlands

ABPBH 2014 kembali ke Arena Of Stars, Genting Highlands Oleh Zaidi Mohamad

zaidim@bh.com.my


DATUK Mahfar Ali bersama barisan penaja ABPBH 2014. - Foto NSTP

KUALA LUMPUR: Kehangatan Anugerah Bintang Popular (ABPBH) 2014 yang juga edisi ke-28 sudah mula dirasai.

Lebih bermakna anugerah kebanggaan akhbar kompak BH itu akan kembali berlangsung di lokasi yang sudah sinonim dengan acara berkenaan iaitu di Genting Highlands.

Selepas ABPBH 2012 dan 2013 masing-masing diadakan di Stadium Putra Bukit Jalil dan Dewan Plenari, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), acara yang dinanti-nantikan ramai itu kembali ke kedinginan kota keriangan berkenaan di Arena Of Stars.

Hal berkenaan diumumkan sebentar tadi di Balai Berita oleh Pengarang Kumpulan BH merangkap Penaung ABPBH 2014, Datuk Mahfar Ali. Elemen Cinta turut dipilih sebagai tema acara anugerah ini yang dijadualkan berlangsung pada 5 April depan.

"Kita tak pernah terfikir untuk menukar lokasi memandangkan Genting Highlands sudah 12 tahun dianjurkan di sana. Ternyata ramai yang mengakui prestij acara itu kebiasaannya terus dirasai ketika dilangsungkan di sana.

"Kebanyakan artis tak kira yang bertanding atau memeriahkan acara pun gemar naik ke Genting Highlands. Ia bagaikan sudah sebati dengan kita dan Alhamdulillah ABPBH 2014 akan kembali menghangatkan kedinginan kota keriangan tumpuan ramai itu," katanya kepada BH Online.

Perubahan lokasi yang berlaku katanya bersebab. Seperti ABPBH 2013, sepatutnya ia memang diadakan di Genting Highlands. Tiga siri jelajah ABPBH juga akan diadakan di tiga tempat dan pendekatan yang akan dilakukan turut menerap skop Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR).

"Seperti kita sedia maklum tahun lalu tragedi malang pesawat Penerbangan Malaysia (MAS), MH370 mengejutkan rakyat Malaysia dan kita sepakat untuk menunda ABPBH 2013 ke tarikh yang lain. Penundaan itu akhirnya memaksa kita mengubah lokasi acara.

"Tambahan pula slot di kota keriangan itu sudah penuh pada tarikh baharu dan pada masa yang sama dewan di sana dilakukan pengubahsuaian. Kita hanya mampu merancang," katanya.

Pada pertemuan di Balai Berita itu, Mahfar turut mengumumkan kerjasama kali kedua ABPBH dengan Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (PPSPPA), Alam Flora, SWM Environment dan Environment Idaman.

Seperti tahun lalu tema Magis Alam bersesuaian dengan kerjasama yang terjalin. Bahkan tema Cinta yang dipilih pada tahun ini turut dilihat bertepatan dengan kerjasama kali kedua bersama empat syarikat berkenaan kerana cinta itu bersifat simbolik termasuklah cinta pada alam sekitar.

"Dengan bencana banjir yang dialami di beberapa negeri di Malaysia, kita percaya elemen cinta menerusi tema ABPBH ini dapat menerapkan lagi kasih sayang kita terhadap alam sekitar. Diharap apa yang berlaku tak akan berulang lagi dan menjejaskan lagi alam sekitar," katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif PPSPPA, Datuk Ab. Rahim Md. Noor berkata, kerjasama yang terjalin tahun lalu menerusi ABPBH 2013 meninggalkan impak yang besar terhadap masyarakat dalam memartabatkan kepentingan alam sekitar.

"Pihak kami tidak teragak-agak untuk menjalinkan kerjasama kali kedua ini dengan ABPBH kerana peluang untuk syarikat konsesi seperti kami mendekatkan diri dengan masyarakat sekali gus mendidik mereka mengenai kepentingan menjaga alam sekitar dapat dilaksanakan.

"Bahkan peranan media yang kita lihat dimainkan selama ini termasuk di Media Prima dalam menyedarkan masyarakat untuk mencintai alam sekitar juga jelas. Lihat saja acara CSR yang diadakan di beberapa tempat ketika jelajah berlangsung, ia sangat membanggakan.

"Malah menerusi pengaruh artis, usaha dan perjuangan kita itu juga jadi lebih berkesan. Ternyata impak artis dengan masyarakat itu cukup pantas," katanya.

PPSPPA pada masa yang sama turut menzahirkan rasa prihatin terhadap musibah banjir yang melanda di beberapa negeri.

Menerusi Persatuan Mata Hati Malaysia dengan kerjasama SWCorp dan Kolej Komuniti Kuantan, Paya Besar dan Pekan menganjurkan Program Recover Mata Hati bertempat di Pekan Pahang.

Fokus utama program ini bertujuan mengumpul barangan elektrik terpakai dan baru untuk didermakan kepada mangsa banjir.

Persatuan Mata Hati Malaysia ditubuhkan pada 20 November tahun lalu bagi menjelaskan konsep mata hati serta melihat semua kejadian serta peristiwa dengan hati yang insaf serta penuh kesedaran.

Untuk info lanjut mengenai program ini boleh e-mel ke matahatimalaysia@gmail.com

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers