Adira Berkongsi Pengalaman Ujibakat AF8

KUALA LUMPUR, 25 MEI 2013: Dia adalah naib juara Akademi Fantasia 8. Memulakan langkah di industri seni tanahair dengan lagu Ku Ada Kamu, nama Adira terus menjadi sebutan peminat dan pemerhati muzik serantau ini.

Adira atau nama sebenarnya, Siti Adira Suhaimi, 21, mula dikenali selepas menyertai program realiti TV popular, Akademi Fantasia musim ke 8 (AF8) pada tahun 2010. Bersama kakaknya, Emma, mereka menjadi pasangan adik beradik pertama bertanding dalam AF sebelum Emma tersingkir awal dan Adira pula melangkah ke final.

Bercerita tentang pembabitannya dalam AF8, Adira sama sekali tidak menyangka yang dia akan berada dalam kedudukan sekarang juga menoleh kembali kepada cabaran dan susah payahnya sebelum ini.

Malaysia, Hiburan, Af, Akademi Fantasi, Artis Malaysia, Selebriti, Adira, Berkongsi, Pengalaman, Ujibakat, AF8


Menurut cerita Adira, dia menjalani ujibakatnya di Bukit Jalil, dan dia pada hari tersebut dia kakaknya Emma bangun seawal jam 6 pagi dengan semangat utuh menyertai AF8. Entah di mana silapnya, Adira boleh terlupa untuk membawa kad pengenalan (IC) serta gambar dirinya bersaiz 4R yang mana menjadi bahan penting sewaktu mendaftar.

Namun melihat kepada semangat dan usaha anak gadis ini, Adira dibenarkan juga menjalani ujibakat. Setelah menunggu kira-kira 3 jam, nama Adira dipanggil. Berbekalkan nombor pendaftaran diri 124, Adira tampil menyanyikan lagu Di Taman Teman nyanyian asal Dato` Siti Nurhaliza. Sudah tertulis rezeki akan memihak kepadanya dan dia bersama Emma terpilih untuk menjadi calon yang akan senarai akhirkan.

Kira-kira 3 minggu kemudian, Adira menerima kejutan dari pihak Astro tentang pemilihannya sebagai peserta AF8. Dan disitulah bermulanya perjalanan anak gadis ini melangkah ke pentas keramat Akademi Fantasia dengan keazaman cita-cita yang tinggi.

Perjalanan Adira selama 3 bulan dalam AF8 bukanlah mudah untuk dihadapinya. Mengenali rakan-rakan baru yang tidak pernah dikenalinya selama ini, Adira berhadapan dengan pelbagai tekanan pada masa yang sama teruja untuk mempelajari sesuatu yang baru. Mungkin nasib Adira sedikit baik apabila kebetulan dia ditemani kakaknya Emma yang turut bersaing dalam AF8.

Namun ianya tidak lama apabila Emma tersingkir awal, menjadikannya keseorangan menghadapi cabaran dalam AF8 ditemani rakan-rakan yang pada masa yang sama bertindak selaku pesaing. Dengan menetapkan nekad dan ketabahan, Adira terus bersaing dalam AF8 dan melihat rakan seperjuangannya kecundang seorang demi seorang.

Sejujurnya, Adira tidak menyangka dia akan melangkah ke pentas akhir, malah sehingga ke hari ini dia langsung tidak menyangka namanya akan berada di tahap sekarang. Adira melangkah ke final AF8 dan menjadi peserta tunggal wanita di pentas akhir itu. Lebih membanggakan lagi, dia dipilih sebagai naib juara, hanya tewas kepada Shahir yang memenangi gelaran juara AF8. Ianya ibarat sebuah mimpi baginya sehingga kini.

Saat ditanya pula tentang perkara yang paling diingati sepanjang berada dalam AF8, Adira memberitahu dia rindukan suasana gurau senda bersama teman-teman, selain kelas menari yang mana amat memberi kesan kepadannya. Gadis kelahiran Sabah ini juga tidak pernah menyangka yang dia berpeluang untuk menuntut ilmu dari pengetua AF8, Norman KRU serta guru-guru lain.

Dengan kembalinya AF 2013 ini, Adira berharap ianya akan terus mencetus fenomena dan menjadi jambatan kepada anak-anak muda di luar sana yang mempunyai bakat terpendam untuk mencuba nasib dalam bidang nyanyian. Bagi Adira, program AF ini akan terus relevan sampai bila-bila kerana hala tujunya mencari bakat baru merupakan satu trend yang signifikan dalam membantu mereka yang berbakat mencuba nasib.

Segala pengalamanya Adira telah diceritkannya dengan lebih jelas melalui video di bawah dan anda boleh menonton sendiri video perjalanan Adira di sini.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers