Parah tawar harapan, tawan hati rakyat


KUALA LUMPUR: SETELAH seminggu dipentaskan di Damansara Perdana Arts Centre, teater Parah telah menawan hati rakyat Malaysia pelbagai bangsa.

Teater arahan pengarah teater prolifik, Jo Kukathas itu mengisahkan bagaimana empat sekawan, Hafiz, Melur, Kahoe dan Mahesh menemui cabaran sewaktu menyiasat kejadian sehelai mukasurat yang telah dikoyakkan daripada sebuah buku teks mereka.

Ditulis oleh Alfian Saat, naskhah Parah merupakan pemenang anugerah Skrip Asal Terbaik di Anugerah Seni BOH Cameronian 2013 yang berlangsung pada 1 Mei lalu.

Malaysia, Hiburan, Artis Malaysia, Selebriti, Teater, Parah, tawar, harapan, tawan, hati, rakyat


Teater yang diinspirasikan daripada naskhah novel Interlok tulisan Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain dan filem Talentime arahan Yasmin Ahmad itu dibintangi oleh pelakon teater generasi muda Iedil Putra, Farah Rani, Gregory Sze dan Branavan Aruljothi.

Menariknya teater Parah telah dipilih mewakili negara untuk dipersembahkan di World Theatre Festival 2013 yang berlangsung di Brisbane, Australia pada Februari lalu.

Di laman sosial, rata-rata penonton yang telah menyaksikan pementasan tersebut memuji bagaimana penulis meneroka satu isu sensitif dengan berkesan ke dalam sebuah naskhah.
After #PARAH, I began to notice how racist remarks that seemed to be 'the norm' were rampantly thrown around, and that it bothers me.

— Esah Ezral (@ezralsya) May 21, 2013
Turut hadir menyaksikan pementasan tersebut ialah Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama isterinya, Datin Seri Wan Azizah.
Cast, director & playwright with Anwar Ibrahim and Wan Azizah at #Parah last night.Repost @machfairy instagram.com/p/ZgrCCJhjSB/

— Jo Kukathas (@jokukathas) May 20, 2013
Bagi pelajar yang pernah membaca novel Interlok, pastinya ini peluang terbaik untuk mereka menilai semula kandungan novel tersebut dan mencari makna perpaduan yang telah dinukil oleh Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain.
For those yg berminat, teater #Parah is ongoing now di DPAC, Dmnsara Perdana. Mengupas ttg buku Interlok & kontroversinya. A great piece!

— @twt_buku (@twt_buku) May 17, 2013

Fakta #Parah : karya @alfian77 ini telah memenangi anugerah skrip asal terbaik di Boh Cameronian Award 2012 #10bcaa bit.ly/13f2GeX

— Iedil Putra(@iedilputra) May 13, 2013

#parah had me thinking, crying & laughing(sometimes all 3 at the same time). Tengok jangan tak tengok! T'kasih Alfian Saat dan @jokukathas

— Chris Wong YC (@cycwong) May 20, 2013

#Parah potrays an issues that most of us, Malaysian avoid to discuss. It was successfully crafted & scripted. SUPERB acting by the casts.

— Nani Jauneh (@NaniJauneh) May 17, 2013

Teater #Parah akan merungkaikan muka surat yang diaorang dok tampal-tampal tu. twitter.com/FtnSyamimi/sta…

— Syamimi ◈NNS◈ (@FtnSyamimi) May 13, 2013
#wtf #parah "The cast deliver a strong and engaging performance. ... with compassion and concentrated energy." australianstage.com.au/201302176144/r…

— Jo Kukathas (@jokukathas) February 18, 2013

Sewaktu dipentaskan di Brisbane, pementasan tersebut turut menerima pujian daripada pengkritik teater antarabangsa dan tempatan.
Positive review #Parah di World Theater Festival di Brisbane, Australia. I repeat AUSTRALIA. criticalmassblog.net/2012/?p=2067 & blogs.crikey.com.au/curtaincall/20…

— Muzaffar Mustapa SM (@sultanmuzaffar) February 17, 2013

Grade A+ play! Teater #Parah : Kritikan pedas kepada 'Interlok' - my.entertainment.yahoo.com/news/teater--p…

— Muzaffar Mustapa SM (@sultanmuzaffar) February 10, 2012
Teater Parah telah dipentaskan sebanyak empat kali sebelum ini iaitu di Drama Centre Theater, Singapura pada Jun 2011, Annexe Gallery Central Market (Julai 2011), Kuala Lumpur Performing Arts Centre (Februari 2012) dan Brisbane Powerhouse Theater (Februari 2013).

Parah akan dipentaskan sehingga 26 Mei depan di Damansara Perdana Arts Centre. Harga tiket untuk menyaksikan pementasan tersebut berharga RM58. Layari www.kakiseni.com atau hubungi 011-2388 1807 untuk maklumat lanjut.

Berita mula diterbitkan pada: Mei 21, 2013 18:17 (MYT)

Tag: teater, parah

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers