Suspek pengebom di Filipina disahkan rakyat Malaysia

KUALA LUMPUR: Lelaki yang ditembak mati di Davao, Filipina, oleh polis negara itu apabila dikatakan dalam percubaan meletupkan bom buatan sendiri di bandar berkenaan malam kelmarin, disahkan rakyat Malaysia berasal dari Kedah.

Latar belakang lelaki berusia 26 tahun itu diperoleh berdasarkan maklumat pada pasportnya yang ditemui polis Filipina.

Pengarah Pasukan Petugas Khas (Operasi/ Anti Pengganas) Bukit Aman, Datuk Seri Mohamad Fuzi Harun berkata, pihaknya menerima maklumat awal dan perkara itu masih dalam siasatan.

Suspek pengebom di Filipina disahkan rakyat Malaysia


“Menurut pihak berkuasa Filipina, Mohd Noor Fikrie Abd Kahar adalah rakyat Malaysia. Dia ditembak mati malam kelmarin kerana membawa bom dan bertujuan meletupkannya di bandar itu.

“Kami juga difahamkan, dia menganggotai kumpulan militan Jemaah Islamiah (JI) dan berada di sana selama beberapa bulan.

“Buat masa ini, hanya seorang rakyat kita ditembak mati kerana menganggotai kumpulan militan terbabit,” katanya ketika dihubungi semalam.

Menurut Fuzi, pihaknya akan cuba memastikan identiti lelaki itu dan mengumpul maklumat terperinci sebelum sebarang tindakan diambil.

“Jika benar dia rakyat Malaysia, kita akan usahakan supaya mayatnya dibawa pulang ke negara ini. Bagaimanapun, ia bukan proses mudah.

“Buat masa ini, kita akan menjalankan siasatan dan akan bekerjasama dengan pihak berkuasa Filipina sehingga identitinya dapat dikenal pasti,” katanya.

Mohd Noor Fikrie dikatakan menginap di sebuah hotel di Davaobersama isterinya yang juga warga negara itu.

Bagaimanapun, ketika dalam proses mendaftar keluar, dia melarikan diri apabila didekati polis dan mengancam ingin meletupkan bom yang dibawa menerusi telefon bimbitnya.

Hasil siasatan, polis Filipina menemui bom buatan sendiri diperbuat daripada mortar 60mm dalam beg sandang isterinya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers