DAP pilih Anwar jadi PM

GEORGETOWN: Parti DAP tetap memilih Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri jika pakatan pembangkang menang dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Pendirian itu disuarakan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang jelas bertentangan dengan akar umbi Pas yang mahukan jawatan terbabit diisi presiden parti berkenaan, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Bulan lalu, DAP menolak cadangan Dewan Ulama Pas yang mahu Hadi dilantik Perdana Menteri jika pembangkang menang PRU-13.

DAP pilih Anwar jadi PM


Selain itu, DAP menuntut lebih banyak kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (Dun) dan mahu Pas serta PKR mengiktiraf kesetiaannya dalam pakatan berkenaan, selain disokong dengan prestasinya merekodkan pertambahan ahli memberangsangkan sejak 2008 berbanding dua sekutunya itu.

Dua perkara itu terkandung dalam ucapan Pengerusi DAP, Karpal Singh dan Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng pada Kongres Kebangsaan DAP ke-16 di Pusat Sukan Arena Antarabangsa Pulau Pinang (PISA), di sini, semalam.

Karpal berkata, jika pakatan pembangkang diberi mandat membentuk kerajaan Pusat, calon pilihan DAP untuk diangkat menjadi Perdana Menteri ialah Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh.

“Mungkin kadang-kala wujud perbezaan pendapat di antara DAP dan Pas, namun mereka (Pas) adalah rakan penting dalam pembangkang, yang mana kerjasama tiga parti, PKR, DAP dan Pas penting untuk memastikan pakatan pembangkang menang PRU akan datang,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers