Alasan tidak tahan panas

KOTA BHARU: Sikap memilih pekerjaan untuk berkhidmat dengan syarikat besar biarpun mempunyai kelayakan akademik sekadar ‘cukup makan’ menyebabkan segelintir graduan gagal mendapatkan pekerjaan.

Ketua Sekretariat Skim Latihan 1Malaysia (SL1M), Norashikin Ismail berkata, ada juga graduan memberi alasan tidak boleh bekerja di bawah cuaca panas atau bimbang dimarahi ibu serta teman lelaki jika ditawarkan pekerjaan di luar negeri asal mereka.


Katanya, perkara itu sangat mengecewakan apabila pihaknya menawarkan 3,000 pekerjaan daripada pelbagai syarikat, termasuk syarikat berkaitan kerajaan (GLC), bermula tahun ini hingga tahun depan.

Alasan tidak tahan panas


“Sikap ini perlu dikikis kerana jika seseorang graduan gagal mendapatkan pekerjaan biarpun 30 kali ditemuduga, mesti ada sesuatu yang tidak kena dengan mereka.


“Ini antara alasan yang kita terima daripada graduan, terutama yang tidak mahu keluar dari negeri asal.


“Sejak tahun lalu hingga tahun ini, kita merekrut 8,000 graduan di seluruh negara bagi mengikuti latihan menerusi SL1M untuk diberi bimbingan sebelum diambil ke sektor pekerjaan,” katanya ketika ditemui selepas Majlis Pelancaran Karnival Pekerjaan SL1M, di sini, semalam.

Majlis disempurnakan Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan, Datuk Makhtar Mustapa.


Hadir sama Pengarah Jabatan Tenaga Kerja (JTK) Kelantan, Pezman Che Hussin.

Sempena karnival itu, sebanyak 2,417 kekosongan jawatan ditawarkan kepada orang ramai, termasuk 683 kekosongan kepada lepasan institusi pengajian tinggi (IPT).


Sementara itu, Makhtar berkata, karnival pekerjaan peringkat Pantai Timur itu diadakan bagi membantu rakyat Kelantan, terutama graduan menganggur, dengan syarat mereka perlu sedia bekerja di luar Kelantan.


Katanya, ia memandangkan peluang pekerjaan di negeri ini terhad disebabkan kurang kemasukan pelabur.


“Peluang pekerjaan banyak ditawarkan di sini, dengan syarat mereka sanggup untuk bekerja di luar Kelantan,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers