Penduduk terancam

KUALA LUMPUR: “Sudah berkali-kali kami membuat bantahan kepada syarikat pengurusan kondominium kerana menjadikan rumah di sini sebagai cabang perniagaan dengan menyewakannya kepada orang luar.

“Kami penduduk tetap terasa terancam kerana kebanjiran ‘penyewa’ yang bertukar setiap hari boleh mendatangkan masalah, sekali gus meningkatkan jenayah,” kata Zaiton Sulaiman, 48, penduduk di Kondominium Bistari, Jalan Putra, di sini, semalam.

Menurut Zaitun, dia dan persatuan penduduk kondominium itu mendesak pihak pengurusan memberhentikan penyewaan secara harian kepada orang luar sejak Januari lalu, namun tiada maklum balas daripada pihak terbabit sehingga tercetusnya protes terhadap pihak berkenaan.

Penduduk terancam


“Ini rumah untuk didiami dan bukan bangunan komersial yang boleh disewakan secara sesuka hati kepada orang luar. Jika mahu mengaut keuntungan dengan mengadakan perniagaan seperti ini, cari kawasan komersial yang sesuai,” katanya.


Eddy Tan, 44, yang juga penduduk dan pemilik kondominium berkenaan pula berkata, dia tidak berpuas hati dengan cara pihak pengurusan menjaga kediaman itu, lebih-lebih lagi apabila ada pihak menggunakan pihak pengurusan terbabit bagi mengaut keuntungan dengan cara mudah di kawasan terbabit.


“Pihak pengurusan kondominium juga seakan-akan mengaut keuntungan dengan perniagaan seperti ini tanpa memikirkan keselamatan penduduk.

“Kami mendapatkan pengesahan dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bahawa kondominium ini kawasan kediaman dan kegiatan perdagangan tidak boleh dilakukan. Namun, bagaimana ia masih boleh berlaku?” katanya.


Semalam, penduduk di kondominium terbabit digemparkan dengan sorakan dan laungan rasa tidak puas hati segelintir penduduk di situ sehingga anggota polis terpaksa dipanggil bagi mengawal keadaan. Bagaimanapun, protes selama dua jam itu diadakan secara aman.

Sementara ini, Pengurus Besar JL Facilities yang bertanggungjawab menguruskan kediaman itu, Demetreous Ravi berkata, apa yang terjadi cuma salah faham.


“Mengenai dakwaan kami membuat ‘hotel’ di kediaman ini, ia adalah salah. Ini kondominium bertaraf lima bintang di tengah bandar raya Kuala Lumpur. Jadi, semestinya kami mempunyai rumah tetamu untuk kegunaan pelawat di sini dan sehingga kini, kami memiliki lapan rumah tetamu,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers