Kisar sampah

KUALA LUMPUR: Peniaga di Pasar Borong Kuala Lumpur diarah menggunakan mesin pengisar sisa buangan yang disediakan, bukan dilonggokkan di tempat tidak sepatutnya sehingga menimbulkan masalah tikus dan lalat.

Berikutan itu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menguatkuasakan penggunaan mesin berkenaan mulai minggu ini bagi mengekalkan kebersihan pasar.

Pengarah Jabatan Pemudahcara Perniagaan dan Pengurusan Penjaja DBKL, Rolan Abd Rahman berkata, pasar itu dibekalkan tiga mesin pengisar sisa buangan Spiral Waste Bin, namun jarang digunakan kerana sikap malas pekerja pemborong.

Kisar sampah


“Pekerja ini hanya melonggokkan sisa bahan jualan seperti sayur, ikan dan buah-buahan di satu sudut daripada mengangkut ke mesin pengisar untuk dihancurkan.


“Mereka juga tidak membuang sisa buangan ke dalam plastik sampah, sebaliknya mengharapkan kontraktor mengutipnya,” katanya selepas Majlis Gotong-Royong Mega Pasar Borong Kuala Lumpur, di sini, semalam.


Beliau berkata, perbuatan itu mengundang kehadiran tikus dan lalat, selain menyakitkan pandangan mata pengunjung yang datang.

“DBKL membelanja sekitar RM50,000 setiap bulan bagi kerja pembersihan dan meminta pemborong mendidik pekerja mereka menggunakan mesin pengisar sisa buangan disediakan,” katanya.


Sebanyak 448 pemborong di Pasar Borong Kuala Lumpur menjual sayuran, ikan serta buah-buahan, dan aktiviti gotong-royong itu membabitkan semua persatuan peniaga di pasar berkenaan.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers