70,000 pemandu teksi dapat bantuan TR1MA

SHAH ALAM: Kira-kira 70,000 pemandu teksi dan kereta sewa di seluruh negara sekali lagi akan menerima bantuan tayar Teksi Rakyat 1 Malaysia (TR1MA), dijangka sekitar Jun tahun depan.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata, Kerajaan Pusat setuju melaksanakan pemberian TR1MA pusingan kedua itu selepas mendapat reaksi positif pemandu teksi yang memerlukan bantuan itu bagi meringankan beban kos penyelenggaraan teksi.

“Hal ini dimaklumkan dalam Dewan Negara supaya TR1MA diteruskan dan Perdana Menteri setuju dengan cadangan untuk beri kali kedua.

“Ini juga bukti nasib pemandu teksi banyak terbela dan ramai mendapat subsidi sejak kerajaan di bawah pimpinan Datuk Seri Najib (Razak).

70,000 pemandu teksi dapat bantuan TR1MA


“Kalau kita hendak bagi tayar percuma sekarang, memang tidak boleh sebab tayar yang Kerajaan Pusat berikan sebelum ini tentu masih elok. Kalau tayar ini digunakan setiap hari pun, sekurang-kurangnya setahun baru ia rosak atau botak.

“Selain itu, kita beri insurans kepada pemandu teksi bagi menjamin nasib keluarga jika berlaku kemalangan atau kecacatan kekal kepada pemandu teksi,” katanya pada sidang media selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra bersama Persatuan Pemandu Teksi dan Kereta Sewa Bandaraya Shah Alam (PTKSSA), di sini, semalam.

Jun lalu, pemandu teksi mendapat manfaat menerusi pemberian subsidi tayar sebanyak RM520 membabitkan kos RM35 juta, sekali gus mengurangkan beban pemandu teksi di seluruh negara.

Najib turut mengumumkan Skim Insurans Perlindungan Kemalangan Diri kepada pemandu teksi, menerusi dana lebih RM1 juta.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers