Tindakan tegas jika PKR Cabang Sepang berniat jahat

Tindakan tegas jika PKR Cabang Sepang berniat jahat
PKR Cabang Sepang sepatutnya membawa perkara itu kepada parti menggunakan saluran yang betul bukannya membuat aduan kepada RoS.

Cabang PKR Sepang berniat jahat apabila membuat laporan kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (RoS) mendakwa Kongres Nasional PKR baru-baru ini tidak sah. 

Naib Presiden PKR, Shamsul Iskandar Mat Akin berkata, cabang tersebut sepatutnya merujuk perkara itu kepada pucuk pimpinan sebelum membuat aduan kepada RoS. 

Katanya, parti akan menyiasat tindakan segelintir ahli PKR Cabang Sepang itu sebelum mengambil tindakan kerana perbuatan itu tidak berakhlak. 

“Kalau itu cubaan jahat, mereka akan dikenakan dengan tindakan tegas sebab banyak saluran yang sepatutnya boleh digunakan,” katanya di Lobi Parlimen pada Selasa. Mengulas lanjut, dia berkata, aduan yang dibuat wakil cabang itu langsung memberi tidak kesan kepada parti kerana akhirnya RoS akan merujuk perkara itu kepada parti. 

“Kita tak boleh halang mana-mana pimpinan atau individu untuk membuat aduan ke RoS, itu hak mereka. 

“Tapi kalau bawa ke RoS sekalipun, ia takkan kemana sebab RoS tentunya akan meminta kertas-kertas dari sekretariat,” katanya. 

Ahli Parlimen Bukit Katil itu menegaskan, kongres itu sah kerana senarai perwakilan yang datang adalah sah. Sebelum ini, bekas Ahli Jawatankuasa (AJK) Cabang Sepang, 

Nasiruddin Mohamed telah membuat aduan kepada ROS mendakwa 10 perwakilan Cabang Sepang telah menghadiri kongres itu. 

Nasiruddin mempersoalkana bagaimana perwakilan Sepang boleh menghadiri kongres itu sedangkan Cabang Sepang telah digantung sejak September lalu kerana disyaki berlaku penipuan dalam pemilihan serta audit kewangan yang meragukan. 

Dia mendakwa telah mengadu perkara itu kepada Setiausaha Agung PKR, 

Rafizi Ramli pada awal pagi sebelum kongres bermula, namun tiada tindakan yang diambil.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers