Azalina sahkan Najib belum dipanggil FBI

Azalina sahkan Najib belum dipanggil FBI
Najib tidak menghadapi sebarang masalah semasa melakukan lawatan rasmi ke Amerika Syarikat baru-baru ini di sebalik siasatan Jabatan Kehakiman AS terhadap dakwaan beliau terlibat dalam rasuah.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, tidak pernah dipanggil oleh mana-mana wakil kerajaan termasuk Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI), walaupun Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat sedang menyiasat dakwaan rasuah terhadap beliau dan keluarga beliau. 

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said mengesahkan bahawa Najib tidak berdepan dengan sebarang masalah mengadakan lawatan rasmi di negara itu (AS).

“Sehingga kini tidak ada wakil kerajaan AS sama ada dari FBI atau Justice Department yang telah menghubungi Perdana Menteri berkaitan isu ini.

“Perdana Menteri juga tidak menghadapi sebarang masalah semasa melakukan lawatan rasmi ke AS baru-baru ini,” katanya dalam jawapan bertulis menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar.

Izzah dalam soalanya bertanya mengenai jaminan kerajaan bahawa Perdana Menteri tidak mempunyai risiko untuk ditangkap semasa lawatan rasmi ke AS.

Dalam satu laporan akhbar New York Times (NYT) sebelum ini, jemaah juri persekutuan di AS dikatakan sedang meneliti dakwaan rasuah melibatkan Najib dan beberapa individu yang dekat dengannya.

Menurut akhbar itu, inkuiri bertumpu kepada pembelian hartanah di AS dalam beberapa tahun kebelakangan oleh sebuah syarikat ‘bayangan’ yang tidak aktif didakwa milik anak tiri Najib selain beberapa hartanah yang dikaitkan dengan rakan-rakan keluarganya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers