Peniaga vape di Muar diberi tempoh seminggu habiskan stok

Peniaga vape di Muar diberi tempoh seminggu habiskan stok
Notis akan dikeluarkan kepada peniaga selain, denda yang boleh dikenakan kepada peniaga vape ingkar

Majlis Perbandaran Muar (MPM) memberi tempoh sebulan kepada peniaga vape di daerah itu agar menghabiskan stok bahan berkenaan di premis masing-masing sebelum pengharaman penjualannya pada 1 Januari tahun depan. 

Yang Dipertuanya, Jamaludin A. Hamid berkata, pihaknya akan mengeluarkan notis mengenai perkara itu dengan memberikan amaran mana-mana peniaga vape yang ingkar akan didenda serta lesen perniagaan boleh ditarik.

“Denda sehingga RM2,000 boleh dikenakan selain barang-barang mereka boleh dirampas.

Sehingga tempoh itu mereka perlu menjual stok sedia ada atau mencari alternatif untuk menghabiskan stok.

“Larangan penjualan vape nanti akan dikuatkuasakan melalui Undang-undang Kecil Tred Perniagaan, Industri dan Profesion di bawah MPM,” katanya yang dipetik daripada Bernama.

Semalam (Isnin), kerajaan Johor memaklumkan akan mengeluarkan pekeliling baharu untuk mengharamkan penjualan vape menerusi undang-undang kecil pihak berkuasa tempatan (PBT) dalam masa terdekat. Langkah tersebut berikutan titah Sultan Johor,

Sultan Ibrahim Sultan Iskandar pada Ahad lepas yang mengarahkan produk vape diharamkan di negeri ini berkuat kuasa 1 Januari 2016.

Jamaludin berkata, selepas penguatkuasaan itu, MPM akan bekerjasama dengan bahagian farmasi dan jabatan kesihatan daerah untuk menyerbu dan merampas produk vape mengikut Akta Racun 1952.

Katanya, ketika ini mereka yang menjual produk vape di daerah ini menggunakan lesen barangan serbaneka dan berharap semua peniaga vape mematuhi peraturan baharu itu.

Beliau berkata, MPM boleh mendapatkan perintah mahkamah untuk menutup premis jika pengusaha masih ingkar mengikut arahan itu.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers