Analisis Kos dan Faedah TPPA akan diedar minggu ini

Analisis Kos dan Faedah TPPA akan diedar minggu ini

Hasil analisis terhadap kos dan faedah Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) dijangka diedarkan di Parlimen minggu ini. 

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, analisis mengenai pakatan perdagangan serantau abad ke-21 yang dilakukan dua firma bebas iaitu Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) serta PricewaterhouseCoopers (Pwc) itu telah siap dan kini sedang dalam proses percetakan.

“Hasil kajian ini dalam proses percetakan dan akan diedarkan ke Parlimen selewat-lewatnya minggu ini.

“Selepas itu taklimat penuh kepada semua Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang akan dibuat pada Januari tahun depan sebelum diputuskan sama ada Malaysia akan menandatangani perjanjian itu atau tidak,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri seminar TPPA di Hotel Istana pada Selasa.

Negara-negara yang terlibat dalam TPPA ialah Australia, Amerika Syarikat, New Zealand, Kanada, Mexico, Peru, Chile, Brunei, Singapura, Jepun, Vietnam dan Malaysia. Mustapa juga menaruh keyakinan bahawa analisis itu nanti akan difahami dengan baik oleh semua ahli Parlimen.

“Saya yakin 700 muka surat analisis kos perjanjian TPPA akan sempat dibaca oleh semua ahli Parlimen. “Sama ada Malaysia menandatangani TPPA atau tidak hanya akan diputuskan selepas perbincangan penuh dan meluas di dalam negara…

Ia akan menjadi keputusan kolektif,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers