Graduan jangan suarakan pendapat di jalanan – Rosmah Mansor

Graduan jangan suarakan pendapat di jalanan – Rosmah Mansor
Graduan harus bertindak dengan lebih rasional dalam membuat pertimbangan

Negara memerlukan graduan yang bijak membuat pertimbangan dengan tidak menyuarakan pendapat dan ketidakpuashatian menerusi demonstrasi di jalanan.

Malah, mereka juga perlu menjadi individu yang memahami erti perpaduan serta mempunyai sifat toleransi yang tinggi.

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berkata, disebabkan itu, ilmu pengetahuan sangat penting dan ia merupakan faktor yang dapat membezakan para graduan supaya bertindak lebih rasional dalam membuat pertimbangan.

“Anak-anak muda seperti graduan di hadapan saya ini (graduan PICOMS) merupakan kelompok penting yang bakal menjadi penggerak kepada segala usaha pihak kerajaan.

“Atas sebab itulah, ilmu adalah faktor yang membezakan kita. Tanpa ilmu, sudah tentu manusia akan hilang pertimbangan, seterusnya bertindak di luar kewajaran dan rasional,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Konvokesyen Ketiga Kolej Sains Perubatan Antarabangsa Pusrawi (PICOMS) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, pada Selasa.

Dalam pada itu, menurut Rosmah, hanya dengan ilmu pengetahuan, negara dapat melahirkan anak muda yang berupaya untuk memimpin seterusnya menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang dihormati dan disegani.

Justeru, beliau meminta PICOMS menyediakan landasan kepada para pelajar dan graduan dengan bukan hanya menjadikan institusi itu sebagai tempat untuk mengasuh minda anak-anak muda tetapi juga harus diselitkan dengan nilai-nilai murni ke arah penjanaan generasi yang berakhlak dan mempunyai keperibadian yang tinggi.

“Ini kerana, dalam negara menuju ke status negara maju, apa yang penting dalam pembangunan negara adalah pembangunan modal insan dan potensi diri.

“Oleh itu, anak muda generasi 1Malaysia mestilah berwawasan, berdaya saing, cekal, bekerja keras, kreatif, berakhlak mulia serta gigih berusaha mencungkil potensi dan mengembangkan keupayaan diri,” katanya.

– BERNAMA


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers