Persatuan pengguna bantah kenaikan mendadak tambang ERL

Persatuan pengguna bantah kenaikan mendadak tambang ERL
SPAD sepatutnya tidak membenarkan kenaikan mendadak itu yang akan mengurangkan minta orang ramai untuk menggunakan perkhidmatan awam.

Persatuan pengguna membidas Express Rail Link Sdn Bhd (ERL) ekoran kenaikan tambang baharu berkuat kuasa 1 Januari 2016 dengan kenaikan RM20 bagi penjalanan sehala.

Setiausaha Agung Gabungan Persatuan Penguna-penguna Malaysia (FOMCA), Datuk Paul Selvaraj menyifatkan kenaikan itu sebagai melampau.

Katanya, kenaikan itu akan menambah lagi beban rakyat dan menghalang orang ramai menggunakan perkhidmatan ERL.

“Kenaikan ini sepatutnya dibuat secara beransur-ansur. Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) sepatutnya memantau perkara ini dengan lebih baik dan tidak membenarkan kenaikan mendadak,” katanya.

Presiden Persatuan Pengguna Pengangkutan Awam (4PAM), Ajit Johl berkata, ERL perlu mengkaji semula perkara itu kerana kenaikan baharu sehingga 55 peratus tidak masuk akal.

Katanya, kerajaan perlu menubuhkan Jawatankuasa Semakan Tarif yang dianggotai semua pihak berkepentingan untuk memastikan kenaikan tambang pengangkutan awam munasabah.

ERL mengumumkan kadar baharu perjalanan ke KLIA/KLIA2 dari KL Sentral dan sebaliknya kepada RM55 bagi perjalanan sehala, naik sebanyak RM20 berbanding RM35 sekarang.

ERL bagaimanapun menjelaskan kenaikan itu lebih rendah berbanding jika mengikut perjanjian asal konsesi iaitu RM64 pagi perjalanan sehala.

Kenaikan itu pertama kali berlaku sejak perkhidmatan ERL diperkenalkan 14 tahun lalu.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers