Kerajaan baharu Suu Kyi diharap iktiraf Rohingya

Kerajaan baharu Suu Kyi diharap iktiraf Rohingya
Ali Rustam mahu kerajaan baharu itu menepati resolusi Konvensyen DMDI Ke-16 di Jakarta (Indonesia) pada Oktober lepas yang mahukan Myanmar mengambil tanggungjawab ke atas etnik Rohingya.
Kerajaan baharu pimpinan aktivis politik, Aung San Suu Kyi diharap lebih bersifat terbuka, demokratik dan mengiktiraf etnik Rohingya bagi membolehkan mereka dapat hidup seperti rakyat biasa di Myanmar. 

Presiden Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) Senator Tan Sri Mohd Ali Rustam mahu kerajaan baharu itu menepati resolusi Konvensyen DMDI Ke-16 di Jakarta (Indonesia) pada Oktober lepas yang mahukan Myanmar mengambil tanggungjawab ke atas etnik Rohingya.

“Diharapkan agar parti NLD (National League for Democracy) di bawah kepimpinan Suu Kyi dapat mengiktiraf Rohingya sebagai sebahagian daripada rakyatnya dan jangan membiarkan mereka sebagai pelarian,” katanya, lapor Bernama.

Pada November lepas NLD pimpinan Suu Kyi memenangi pilihan raya Myanmar dan pada masa ini parti itu sedang mengadakan rundingan dengan kerajaan Myanmar sekarang untuk peralihan kuasa bagi membentuk kerajaan baharu.

Rakyat minoriti Myamar iaitu etnik Rohingya dibelenggu isu memperoleh hak asasi rakyat sehingga menyebabkan mereka lari mencari perlindungan keselamatan di negara-negara jiran di Asia Tenggara (Asean) yang lain.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers