TPPA: Jabatan Peguam Negara kemuka bantahan awal terhadap tiga NGO

TPPA: Jabatan Peguam Negara kemuka bantahan awal terhadap tiga NGO
Langkah memfailkan permohonan bantahan awal itu adalah dengan alasan mahkamah tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar dan memutuskan permohonan berkaitan TPPA kerana ia melibatkan perjanjian antara negara.
Jabatan Peguam Negara pada Selasa mengemukakan bantahan awal terhadap permohonan kebenaran semakan kehakiman yang difailkan tiga badan bukan kerajaan (NGO) bagi menghalang kerajaan daripada menandatangani Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA). 

Bantahan dikemukakan Peguam Kanan Persekutuan, Shamsul Bolhassan ketika kes itu disebut di dalam kamar di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Asmabi Mohamad dengan dihadiri peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla, yang mewakili tiga NGO berkenaan.

Shamsul mewakili Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, serta kerajaan Malaysia. Dalam kes ini, Mohamed Haniff Khatri mewakili Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Mohamad Raimi Ab Rahim,

Presiden Urusetia Menangani Gejala Sosial (Unggas Malaysia) Nurfitri Amir Muhammad dan Naib Presiden Persatuan Pendidikan dan Kebajikan Melayu Malaysia (Teras) Ahmad Tarmizi Sulaiman.

Shamsul ketika ditemui pemberita berkata, pihaknya memfailkan permohonan bantahan awal itu dengan alasan mahkamah tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar dan memutuskan permohonan berkaitan TPPA kerana ia melibatkan perjanjian antara negara.

“Ia tidak termasuk dalam bidang kuasa mahkamah untuk mendengar perkara berkaitan keputusan dasar mengenai perjanjian antarabangsa. “Mahkamah biasanya tidak mengganggu pemeteraian perjanjian oleh kerajaan,” kata Shamsul.

Beliau berkata mahkamah menetapkan 12 Januari tahun depan untuk mendengar permohonan bantahan awal itu.

Tiga wakil NGO itu yang memfailkan permohonan pada 4 November lepas, memohon mahkamah mengeluarkan perintah penggantungan terhadap ketiga-tiga responden daripada meneruskan proses menandatangani TPPA sehingga permohonan semakan kehakiman diputuskan oleh mahkamah.

NGO itu turut memohon deklarasi bahawa menandatangani TPPA adalah tindakan yang bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan boleh menggugat kedaulatan negara.

Selain Malaysia, negara-negara yang terlibat dalam rundingan TPPA ialah Amerika Syarikat, Australia, Brunei, Chile, Jepun, Kanada, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura dan Vietnam.

– Bernama

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers