Gobind bangkit isu ‘deraf pendakwaan terhadap Najib’ di Parlimen

Gobind bangkit isu ‘deraf pendakwaan terhadap Najib’ di Parlimen
Adakah Ahli Parlimen Pekan akan terus menjadi Perdana Menteri? Boleh kita, sebagai rakyat mengharapkan siasatan secara bebas dan adil?

Kesahihan deraf pendakwaan yang dikatakan disediakan mendiang Anthony Kevin Morais terhadap ‘pegawai tertinggi kerajaan’ kerana terlibat dalam rasuah dibangkitkan pembangkang di Parlimen. 

Ahli Parlimen DAP dari Puchong, Gobind Singh Deo menuntut jawapan sama ada deraf pertuduhan itu benar wujud atau atau sekadar rekaan. “Kami mahu tahu sama ada deraf pertuduhan itu benar atau tidak.Kami tidak mahu tahu masalah keluarga Morais,” katanya.

Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dari Kuala Kangsar, Mohamad Khairil Anuar mencelah dan berkata, masalah keluarga Morais lebih besar berbanding laporan polis yang dibuat oleh seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi menafikan kewujudan deraf pendakwaan terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Jawapan ini membuktikan pandangan yang saya mahu sampaikan. Kuala Kangsar mahu selesaikan masalah keluarga Morais. Sila selesaikan masalah itu.

“Tetapi sekarang saya di Parlimen dan saya mahu tahu sama ada kertas pendakwaan ini wujud atau tidak

“Berhenti menukar tajuk  cerita dan mengalih tumpuan rakyat. Akuan Bersumpah (SD) sudah ada. Mengapa anda lari daripada menjawab persoalan sebenar,” kata Gobind.

Gobind berkata, jika merujuk kepada SD 18 muka surat oleh Charles Morais , dia mendakwa kematian Kevin ada kaitan dengan siasatan terhadap ‘pegawai tertinggi kerajaan’.

“Ini adalah isu yang sensitif kerana siasatan membabitkan Perdana Menteri. Bagaimana jika deraf pendakwaan ini benar-benar wujud?

“Adakah Ahli Parlimen Pekan akan terus menjadi Perdana Menteri? Boleh kita, sebagai rakyat mengharapkan siasatan secara bebas dan adil?,” katanya.

Peguam Negara, Tan Sri Apandi Mohamed Ali telah menafikan kewujudan deraf pendakwaan itu dan menganggap dakwaan Charles Morais itu sebagai tidak munasabah.

Mayat Kevin ditemui pada 4 September lalu di mana mayatnya disimen dalam sebuah tong dram dan dicampak di dalam sungai di USJ1.

Enam lelaki termasuk seorang bekas doktor tentera didakwa kerana membunuh Kevin.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers