RM4.97 bilion tertunggak, 607,842 gagal bayar PTPTN

RM4.97 bilion tertunggak, 607,842 gagal bayar PTPTN
Kegagalan bayaran balik pinjaman yang berleluasa dalam kalangan graduan bukan semata-mata berpunca daripada sikap culas mereka, tetapi daripada hakikat bahawa mereka tidak mampu membayarnya.

Sehingga 30 September tahun ini, jumlah keseluruhan bayaran balik pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) hanya RM6.71 bilion sahaja, atau 45.8 peratus, dari RM14.65 bilion yang harus diterima kerajaan.

Dari 1,792,919 jumlah peminjam keseluruhan, sejumlah 607,842 peminjam gagal membuat bayaran balik.

Jumlah tunggakan yang ditanggung kerajaan: RM4.97 bilion.

“Kegagalan bayaran balik pinjaman yang berleluasa dalam kalangan graduan bukan semata-mata berpunca daripada sikap culas mereka, tetapi daripada hakikat bahawa mereka tidak mampu membayarnya.

“Misalnya, jika seseorang graduan itu bergaji RM2,000 sebulan, kadar bayaran bulanan sebanyak RM200 pun sudah mencecah 10 peratus daripada pendapatan, dan ini belum mengambil kira komitmen lain seperti KWSP, sewa, hutang kenderaan, bil telefon dan sebagainya,” tegas Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari di Dewan Rakyat, pada petang Selasa.

Beliau menyarankan pemerintah supaya mengambil berat aras pendapatan permulaan siswazah, serta masalah pengangguran dan guna tenaga tidak penuh yang menggusarkan.

Kira-kira 161,000 orang dari 400,000 penganggur di negara ini merupakan siswazah.

Beliau mencadangkan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia supaya beralih dari kaedah gadai janji (mortgage-type loan) ke kaedah bersyarat pendapatan (income-contingent repayment) supaya kadar bayaran balik diukur mengikut kemampuan dibawah skim yang mesra rakyat.

“Sistem ini adalah jauh lebih progresif kerana setiap graduan memulakan kerjaya dengan bidang, jawatan dan tangga gaji yang berbeza.

“Selain mengurangkan beban pembayaran balik, pendekatan ini juga akan mengurangkan tempoh bayaran balik sejajar dengan peningkatan pendapatan graduan,” katanya.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers