Ringgit jatuh: Johor bantu pelajar di Mesir, Jordan

Ringgit jatuh: Johor bantu pelajar di Mesir, Jordan
Menteri Besar umum peruntukan RM2.5 juta kepada 389 pelajar di Mesir
dan Jordan bagi meringankan beban ekoran kejatuhan teruk Ringgit.

Kerajaan Johor menjadi kerajaan negeri yang pertama menunjukkan keprihatinan kepada pelajar Malaysia di luar negara yang terkesan ekoran kejatuhan nilai Ringgit.

Menteri Besarnya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengumumkan pemberian bantuan ‘tambahan one-off’ berjumlah RM2.5 juta kepada pelajar dari negeri itu yang menuntut di Mesir dan Jordan.

Katanya, bantuan itu membabitkan 389 pelajar di kedua-dua negara itu yang mendapat tajaan Majlis Agama Islam Johor.

“Dermasisawa berjumlah RM3,000 diberikan kepada pelajar Pengajian Islam di Mesir manakala RM5,000 kepada pelajar di Jordan.

“RM10,000 diberikan kepada pelajar perubatan di kedua-dua negara tersebut sebagai tambahan kepada pinjaman pelajaran sedia ada,” tulisnya dalam kenyataan di Facebook.

Mohamed Khaled berkata, bantuan tambahan itu menjadikan pelajar Pengajian Islam di Mesir menerima tajaan keseluruhan berjumlah RM9,000 dan RM13,000 bagi pelajar di Jordan.

“Bagi pelajar perubatan di kedua-dua negara, jumlah tajaan yang diberikan kepada mereka berjumlah RM40,000 seorang,” katanya.

Pengumuman Mohamed Khaled itu dibuat selepas Permaisuri Johor, Tuanku Zarith Sofia menawarkan bantuan kepada pelajar Malaysia di United Kingdom yang terkesan dengan kejatuhan nilai Ringgit.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers