Sumbangan dana kerana Malaysia komited perangi keganasan

Sumbangan dana kerana Malaysia komited perangi keganasan
Penderma daripada Asia Barat memberi dana RM 2.6 bilion
sebagai penghargaan kepada Malaysia ekoran kesungguhan mengekang keganasan.

Sikap Malaysia yang komited dalam mengekang keganasan, berpegang teguh kepada ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah serta negara Islam sederhana dengan kewujudan masyarakat majmuk adalah tiga sebab penderma dari Timur Tengah menyumbang dana politik RM2.6 bilion kepada Malaysia.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang menegaskan perkara terbabit berkata, sebab pertama penderma berkenaan memberikan dana itu adalah sebagai penghargaan kepada Malaysia ekoran kesungguhan mengekang keganasan.

“Saya sahkan derma itu dari Timur Tengah sebab saya lihat dokumen itu dan berjumpa ketua pegawai pelaburan kepada penderma dan trustee (pemegang amanah) kewangan keluarga penderma itu. Saya tanya kenapa 700 juta USD didermakan kepada Malaysia.

“Saya tanya kenapa perlu dibantu UMNO dan Barisan Nasional (BN). Dia bagi tiga alasan iaitu pertama, kerana Malaysia cukup komited dalam operasi anti keganasan dan jelas Malaysia ada Undang-undang Pencegahan Keganasan (POTA), Kanun Keseksaan, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA), kerana kita tidak mahu ada pengganas yang ganggu,” katanya.

Ahmad Zahid yang juga Naib Presiden UMNO berkata demikian semasa berucap merasmikan persidangan perwakilan UMNO Bahagian Sri Gading di Batu Pahat.

– BERNAMA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers