Konspirasi jatuhkan kerajaan bukan sandiwara-Zahid

Konspirasi jatuhkan kerajaan bukan sandiwara-Zahid
Katanya, setiap laporan risikan itu akan diperiksa
pula secara berulang kali sebelum faktanya disahkan.

Konspirasi menjatuhkan kerajaan melalui pintu belakang bukan sandiwara.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan pendedahan itu dibuat berdasarkan sumber yang sahih hasil risikan agensi yang bertanggungjawab

“Saya perolehi dengan tepat dan tidak menambah atau berkurang faktanya.

“Konspirasi untuk menjatuhkan kerajaan ini akan berlaku jika tidak disekat.

“Ini betul-betul. Bukan cubaan,” katanya yang dipetik daripada Bernama.

Ahmad Zahid berkata, setiap laporan risikan itu akan diperiksa pula secara berulang kali sebelum faktanya disahkan.

“Kemudian laporan itu (risikan mengenai konspirasi) barulah diserahkan kepada saya.

“Menerusi risikan itu mendapati pihak pembangkang mahu menubuhkan ‘unity government’ atau kerajaan bersatu yang membabitkan 88 anggota Parlimen pembangkang dan mahu menarik 40 anggota Parlimen daripada Barisan Nasional (BN),” katanya.

Ahmad Zahid berkata ada pihak yang menuduhnya sebagai sandiwara apabila mendedahkan dalang utama pemimpin yang berusaha untuk mendapatkan Akuan Bersumpah Ahli Parlimen itu tidak hadir untuk bertemu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Saya tahu mengenai perkara itu dalam satu mesyuarat. Dia (pemimpin berkenaan) tidak datang kerana tidak mahu gambarnya disiarkan (didedahkan identiti),” katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata kumpulan itu mahu menyerahkan akuan bersumpah itu kepada Speaker sebelum Persidangan Dewan Rakyat pada Oktober ini bagi diadakan usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri.

“Mengikut risikan itu mereka mahu menggunakan Plan B pula iaitu mahu menyerahkan akuan bersumpah itu pula kepada Yang di-Pertuan Agong untuk tindakan lanjut,” dakwanya.

Beliau bagaimanapun yakin seramai 134 anggota Parlimen BN tidak akan terpengaruh dengan pujuk rayu pihak berkenaan bagi mendapatkan sokongan bagi jalan belakang itu.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Sekijang, Segamat, percubaan itu perlu disekat daripada awal.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers