Siasat isu DEIG sama seperti 1MDB – Hishamuddin

Siasat isu DEIG sama seperti 1MDB – Hishamuddin
Hishammuddin menegaskan skandal DEIG dikatakan lebih teruk daripada 1MDB

Siasatan terhadap Darul Ehsan Investment Group (DEIG) perlu dibuat sama seperti yang dilakukan ke atas 1 Malaysia Development Berhad (1MDB).

Desakan itu dibuat Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Katanya, skandal RM30 bilion itu lebih besar berbanding beberapa isu-isu lain termasuk derma RM2.6 bilion yang dikaitkan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Apa yang mereka nak siasat kepada 1MDB, tak ada beza dengan kerajaan negeri Selangor hari ni, saya akan tetap bersama-sama dalam prinsip sama rata dalam mencar kebenaran, itu sahaja saya minta, bukan nak sembunyikan perkara dalam UMNO.

“Kita desak supaya proses yang sama dijalankan DEIG, kita nak pastikan media jangan hanya tertumpu kepada 1MDB, kena tanya soalan tepat, ini aset harta rakyat Selangor, dikatakan 30 bilion, kalau itu UMNO pun tak dedahkan, siapa lagi nak dedahkan?,” katanya ketika berucap semasa merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Shah Alam pada Sabtu.

Katanya, ia perlu dibuat bagi mendapatkan kebenaran dan yang penting tidak berat sebelah.
Beliau juga meminta supaya Menteri Besar Selangor tidak hipokrit dalam memberikan penjelasan.

Ahli Parlimen Sembrong itu turut menyambut baik tindakan Ahli Dewan Undangan (ADUN BN) yang membahaskan perkara tersebut di dalam Sidang Dewan Negeri Selangor (DSN).

“Itu dah bagus, mereka telah bahas di dewan dan pastikan pendirian mereka dalam mencari kebenaran, tapi kita kena sedar apa yang dilakukan dalam menuntut kebenaran ni, jangan kita melampaui batas, saya bimbang apa yang dilakukan itu menjadi tidak ikhlas berkisar kepada pertimbangan politik.

“Cukup-cukuplah ada pihak yang tidak bertanggungjawab mengaitkan beberapa perkara dengan pemimpin UMNO,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers