MASG Dedah Cabaran Perjuangan Tuntut Hak Royalti Pelakon!

KUALA LUMPUR, 13 DIS 2012: Masih ramai lagi di kalangan selebriti khususnya pelakon yang tidak menyedari betapa pentingnya Kesedaran harta intelek, hak cipta dan royalti epada karyawan seni khususnya pelakon bagi menjamin kelangsungan perjuangan mereka di dalam bidang seni hiburan tanah air ini.

Begitu juga dengan kepekaan mereka tentang hak yang perlu mereka peroleh sebagai karyawan seni agak bakat seni mereka tidak sewenang-wenangnya dieksplotasi oleh pihak lain.

Menyedari hakikat ini, pihak Institut Penyiaran dan Penerangan Tun Abdul Razak dengan kerjasama Persatuan Malaysia telah menganjurkan Dialog Hak Cipta Intelek di Dewan Cendekiawan, IPPTAR, Kuala Lumpur pada petang Isnin lalu.

MASG Dedah Cabaran Perjuangan Tuntut Hak Royalti Pelakon!


Dialog Hak Cipta Intelek ini telah mengundang 4 orang ahli panel iaitu Presiden Seniman Malaysia iaitu Zed Zaidi, Pengarah Perbadanan Hak Intelek Malaysia (MyIPO), Fairuz Mohd pilus, Coordinator Federation Of International Actors (FIA), Ong Peng Chu serta Pengarah Urusan Malaysian Screen Actor's Guild Bhd (MSG), Zahrin Ishak. Manakala perantaranya adalah Zamshuri Ramli.

Menerusi 4 panel ini, topik-topik yang diperbincangkan adalah Kesedaran Karyawan Seni Di Malaysia dalam soal Hak Cipta dan Royalti yang dibentangkan oleh Zed Zaidi, Undang-Undang Hak Cipta Di Malaysia (Fairuz Mohd Pilus), Hak-Hak Artis Sebagai Pelaku Dari Segi Skop Antarabangsa (Ong Peng Chu), Tujuan dan Hala Tuju Malaysian Screen Actor's Guild Bhd (MASG).

Kesemua topik yang dibentangkan ini pada dasarnya adalah untuk memberi pemahaman yang jelas kepada ahli-ahli Seniman mengenai kesedaran hak cipta, fungsi MASG serta kepentingan badan kutipan royalti khas pelakon serta produser yang harus dilalui bagi membolehkan MASG ini beroperasi sepenuhnya, masalah-masalah yang dihadapi yang menyebabkan ia mengambil sedikit waktu yang panjang untuk dilaksanakan serta cabaran-cabaaran lain terutama apabila berdepan dengan pihak lain terutama stesen televisyen demi mencapai kata sepakat untuk memastikan badan kutipan royalti khas pelakon ini dapat direalisasikan.

Topik-topik yang dibentang ini nyata agak menarik kerana ia membuktikan bahawa Persatuan Seniman Malaysia benar-benar serius memperjuangkan isu hak royalti pelakon yang selama ini dipandang sepi serta menjadi isu lapuk yang tidak pernah selesai biarpun ada persatuan lain yang mahu memperjuangkannya sebelum ini, namun, ia hanyalah hangat-hangat tahi ayam saja dan ada pula yang memberikan pelbagai alasan dan kesukaran lain.

Ya, memang tidak mudah memperjuangkan isu hak royalti ini. Pihak Seniman Malaysia juga turut berdepan dengan hal yang sama. Namun, untuk memperjuangkan isu yang seperti ini bukanlah hanya dengan berbincang menggunakan air liur saja, kena ada kertas kerja, kena ada pengetahuan dari sudut perundangan, kena tahu produser dan saluran yang betul kerana isu yang diperjuangkan ini bukan isu main-main.

Seperti penubuhan Badan Perlindungan Hak Cipta Malaysia (MACP) dulu, ia juga menempuh pelbagai kesukaran untuk memperjuangkan hak karyawan muzik. Namun, lihatlah di mana MACP hari ini. Pada tahun 2011 saja, MACP berjaya mengutip royalti RM40.94 juta.

Atas sebab itulah Persatuan Seniman telah menubuhkan Malaysian Screen Actor's Guild Bhd (MSG) mengikut standard dan piawaian negara barat lain seperti Amerika dan Kanada. MSG inilah yang akan membantu Seniman mengutip royalti pelakon daripada stesen-stesen televisyen tempatan yang sedia ada dan kutipan royalti ini nanti akan diagih-agihkan kepada mereka.

Namun, mewujudkan MSG bukanlah semudah yang disangka kerana ia harus melalui banyak produser dan proses perundangannya yang mana ia harus mendapatkan lesen daripada Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) untuk memudahkan syarikat tersebut menjalankan kutipan royalti.

Ketika ini, Persatuan Seniman sedang berusaha mendapatkan lesen tersebut daripada MYIPO, malah mereka juga sudah berjumpa dengan pihak stesen televisyen untuk berbincang tentang bayaran royalti untuk pelakon menerusi drama-drama atau filem-filem yang asyik diulangtayang di kaca TV,

Persoalannya bilakah MSG akan mula beroperasi untuk mengutip royalti pelakon-pelakon tempatan kita ini. Kalau pelakon yang masih mudah atau baru, perkara ini pastinya bukan menjadi satu masalah.

Tapi, bagaimana pula nasib dengan pelakon-pelakon veteran dari era 60an, 70an, dan 80an. Bilakah mereka akan merasai duit royalti atau duit pencen ini?

Perkara ini turut dipersoalkan sendiri oleh beberapa artis veteran tanah air iaitu Datuk Aziz Sattar, wazata Zain serta Hamid Gurkha. Apakah mereka harus menunggu 10 tahun lagi? Dan, berapa lama lagi harus mereka menunggu?

Bak kata Datuk Aziz Sattar, isu kutipan royalti pelakon ini sudah mula diperkatakan sejak zaman Tan Sri P Ramlee hidup lagi. Namun, sehingga dia mati dan sehingga ke hari ini, isu ini tidak pernah ada kesudahannya. Sekurang-kurangnya, berilah kesempatan untuk dia serta rakan-rakan pelakon veterannya yang lain untuk merasa wang royalti yang menjadi hak mereka ini.

Malah, Aziz yang lebih mesta digelar Pak Aziz pernah berhubung dengan pihak penerbit Shaw Brothers yang menerbitkan banyak filem-filem Melayu sewaktu gemilangnya studio Jalan Ampas di Singapura dulu untuk menuntut hak royaltinya sebagai pelakon dan rakan--rakan seperjuangannya yang lain apabila filem-filem lakonan mereka sering diulangtayang di stesen televisyen tempatan.

Namun jawapan yang diterima adalah filem tersebut filem mereka. Kata Pak Aziz, benar memang filem itu milik penerbit tapi talent atau bakat milik siapa?

Bebalik-balik kepada 4 panel tadi, Zahrin yang juga seorang peguam memberitahu buat masa ini pihak stesen televisyen sudah bersetuju untuk menetapan bayaran minimum kepada pelakon mengenai soal royalti.

"Kalau boleh kita mahu bayaran minum ini dipersetujui oleh semua stesen televisyen," kata Zaharin.

Satu perkembangan yang agak menarik kerana Seniwati Mariani pernah memberitahu bahawa dia dan Aziz Sattar pernah berjumpa dengan pihak atasan di sebuah stesen televisyen swasta untuk bertanyakan soal royalti tapi mereka diberitahu bahawa hal itu tidak pernah tercatat di dalam kontrak.

Jadi persoalan di sini, apakah isu kutipan royalti juga harus diselitkan di dalam klausa kontrak pelakon dan bagaimana Seniman Malaysia selaraskan hal ini kepada pihak stesen telveisyen dan juga penerbit drama serta filem?

Persoalan yang diajukan oleh seniman Hamid Gurkha juga agak menarik. Adakah royalti itu dibayar mengikut drama-drama atau filem-filem yang telah ditayangkan sejak bertahun-tahun dulu atau hanya untuk masa sekarang? Kerana jika untuk masa sekarang, tidak mungkin dia akan dapat merasai wang royalti itu?

Menjawab persoalan ini, Zaharin berkata, pihaknya berkata, dari segi perundangan akan sukar untuk pihaknya meminta stesen televisyen untuk memberikan royalti kepada pelakon mengikut drama-drama atau filem-filem yang telah ditayangkan sejak bertahun-tahun dulu.

Tapi mungkin, pihaknya mampu usulkan sesuatu kepada pihak stesen televisyen supaya pelakon-pelakon veteran akan diberikan wang token hasil daripada lakonan mereka sebelum-sebelum.

"Lagipun agak sukar untuk mencari semula drama-drama atau filem-filem yang pernah dipertontonkan sebelum ini di stesen-stesen televisyen," kata Zaharin.

Namun, Dato' Eizlan Yusof bangkit dan tidak bersetuju kerana menganggap ianya adalah sebagai satu penghinaan kepada golongan pelakon veteran.

"Saya rasa pelakon veteran wajar mendapatkan hak mereka dan pasti ada cara yang boleh dilakukan untuk mereka mendapatkan bayaran royalti menerusi drama-drama dan filem-filem yang sudah banyak kali diulangtayang ini," katanya.

Banyak lagi persoalan yang dibangkitkan dan rasanya ini adalah satu input yang cukup baik buat Persatuan Seniman Malaysia demi memastikan MASG dapat beroperasi dengan lancarnya tanpa mengetepikan hak-hak pelakon tidak kira sama ada mereka golongan veteran, pelakon yang sedang popukar, sedang meningkat naik mahu pun pelakon extra atau pun tambahan.


Apapun Zed Zaidi dan Zaharin menyeru kepada ahli Seniman supaya terus menyokong Seniman serta penubuhan MASG ini jika ini memastikan bahawa badan kutipan royalti pelakon ini akan dapat dilaksanakan serta direalisasikan dengan sepenuhnya.

"Saya tahu akan ada masalah-masalah lain yang timbul apabila MASG ini beroperasi kelak, tapi biar pastikan ianya tertubuh dulu dan selepas itu baru kita cuba cari penyelesaian terhadap masalah-masalah lain yang timbul," kataya mengulas tentang sikap kronisme segelintir produser yang hanya mahu mengambil pelakon-pelakon yang ngam dengan mereka saja.

Apapun Rozita Rohaizat yang merupakan anak kepada seniwati Mariani Ismail pula mencadangkan supaya pengambil casting pelakon diletakkan di bawah pihak Seniman demi menentukan harga bayaran yang setimpal untuk mereka.

Dengan cara ini tidak wujudlah pelakon lama atau senior dibayar dengan harga yang cukup rendah. Sepertimana kata pelakon Kismah Johar, ada pelakon lama yang dibayar RM4,000 untuk 10 scene. Sedihnya...

Ada pula yang meminta supaya pihak Seniman dan MASG tidak melupakan ejen-ejen yang menyalurkan pelakon-pelakon terutama extra kepada pihak produksi dan pelawak Rama serta yang lain-lain pula menyatakan sokongan mereka buat Seniman dan MASG demi hak mereka sebagai pelakon.

Aperla dah berlakon berlakon dah, apa lagi dorang nak? Bayar je la royalti tu, takkan pelakon dah meninggal baru nak bagi kowt?

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers