Zed Zaidi Salurkan Bantuan Kepada Yahya Sulong Hari ni

KUALA LUMPUR, 12 DIS 2012: Nasib pelakon veteran Datuk Yahya Sulung, 84, dan isterinya Datin Alisah Ali yang diarahkan keluar oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL daripada rumahnya bakal dibela oleh Persatuan Seniman Malaysia menerusi sumbangan yang akan disalurkan daripada pasangan ini , kira-kira jam 3 petang ini.

Presiden Seniman, Zed Zaidi berkata, sumbangan yang disalurkan itu akan disegerakan supaya pelakon veteran itu dapat terus tinggal di flat Bandar Baru Sentul, tanpa perlu keluar atau berpindah.

"Pihak kami sudah lama hendak mendapatkan Datuk Yahya bagi memberikan sumbangan ini. Lagipun ini bukan pertama kali kami memberikan sumbangan kepada beliau. Tetapi kali ini, kami sukar untuk mengesannya sehinggalah hari ini kami diberitahu oleh satu sumber bahawa dia kini masih berasa di Sentul.

Zed Zaidi Salurkan Bantuan Kepada Yahya Sulong Hari ni


"Sebaik sahaja kami dapat menghubunginya, saya mewakili pihak Seniman akan segera ke sana jam 3 petang ini untuk menyerahkan sumbangan itu. Selain itu, saya juga akan cuba berbincang dengan pihak DBKL supaya mereka akan diberi sedikit masa untuk melangsaikan sewa yang tertunggak itu ," katanya kepada murai.com.my ketika dihubungi.

Datuk Yahya Sulung dan isterinya diarahkan oleh DBKL agar mengosongkan rumah mereka di flat Bandar Baru Sentul, berikutan kegagalan pasangan itu untuk menjelaskan tunggakan sewa rumah sejak lapan bulan lalu yang berjumlah RM800.

Zed Zaidi memberitahu sumbangan yang akan diserahkan nanti bakal mencukupi untuk Datuk Yahya Sulung membayar sewanya yang tertunggak itu.

"Sumbangan yang diserahkan adalah sebahagian daripada kutipan dana sebanyak RM20,000 yang kami perolehi daripada tabung Seniman Prihatin menerusi penjualan meja untuk Charity Gala pada Islamic Fashion Festival (IFF) November lalu.

"Kami, daripada pihak Seniman, akan sentiasa membantu artis-artis yang dalam kesusahan terutama artis-artis veteran kita. Apa-apa pun, sumbangan ini pastinya dapat melangsaikan pembayaran sewa rumah mereka yang tertunggak," jelasnya lagi.

Datuk Yahya Sulung yang tinggal berdua dengan isterinya itu kini sedang menghadapi sakit tua dan menanggung perbelanjaan perubatannya daripada wang bantuan Baitulmal serta wang pencen daripada bekas isteri Yahya yang terdahulu.

Bagusnyer Zed Zaidi nie kan? Bukan semua artis sekarang yang masih mengenangkan artis veteran.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers