Maestro Sitar, Ravi Shankar Mati Pada Usia 92 Tahun

WASHINGTON, 12 DEC 2012: Maestro Sitar terkemuka dunia, Pandit Ravi Shankar yang juga bapa kepada penyanyi jazz antarabangsa, Norah Jones telah meninggal dunia pada usia 92, di San Diego, hari ini.

Beliau meninggal dunia selepas menjalani pembedahan pemindahan heart-valve di Scripps Memorial Hospital in La Jolla, California pada Khamis lalu dan pusat perubatan itu merupakan tempatnya menghembuskan nafasnya yang terakhir. Ikon pemuzik itu dimasukkan ke hospital tersebut pada minggu lalu, selepas beliau mengadu sukar untuk bernafas.

"Dengan rasa berat hati, kami ingin mengumumkan pada semua bahawa Pandit Ravi shankar, suami, father dan jiwa muzikal telah meninggal dunia pada hari ini," kata isterinya, Sukanya serta anaknya, Anosuhka Shankar dalam satu kenyataan media bersama.

Maestro Sitar, Ravi Shankar Mati Pada Usia 92 Tahun


Dengan kematian Shankar, dia telah meninggalkan balunya, Sukanya, anaknya, Norah Jones hasil hubungan sulitnya dengan promoter konsert, anaknya Anosuhka Shankar Wright dan suami, Joe Wright serta 3 cucu dan 4 cicit.

"Sepertimna yang anda semua tahu, kesihatan Ravi Shankar tidak berapa begitu baik sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan pada Khamis lalu dia telah menjalani satu pembedahan yang berpotensi untuk membantunya meneruskan hidup.

"Bagaimanapun, di sebalik usaha gigih doktor dan pakar yang telah bertugas serta menjaga dia sepanjang penmbedahan ini dilakukan, tubuh badannya mungkin tidak dapat menerima pembedahan tersebut. Kami semua berada di sisinya ketika dia meninggal dunia.

"Kami tahu anda juga merasai kehilangannya sebagaimana kami dan kami berterima kasih di atas doa dan segala ucapan takziah yang diberikan sepanjang kami melalui saat-saat yan menyukarkan ini. Ini juga adalah masanya untuk kita rasa bersyukur dan bertuah kerana memiliki dia sebahagian daripada hidup kita. Semangat dan legainya akan terus kekal hidup sepanjang waktu di dalam hati kita semua dan muziknya," kata Sukanya dan Anoushka di dalam kenyataa media tersebut.

Pemenang 3 kali Grammy, Shankar beraksi buat kali terakhir di California pada 4 November lalu bersama anaknya, Anosuhka Shankar yang juga adalah pasangan pemain sitarnya.

Dalam Grammy 2013, Shankar telah dicalonkan menerusi album The Living Room Sessions Part-1 yang mana dia turut bersaing dengan Anoushka dalam kategori yang sama.

Dilahirkan dalam keluarga Bengali Brahmin, Ravin Shankar dilahirkan pada 7 April 1920 di Varanasi, India dengan nama Robindra Shankar. Merupakan anak bongsu daripada 4 beradik, dia telah dibesarkan oleh ibunya dalam penuh kemiskinan pada 10 tahun yang pertama. Dia berusia 8 tahun ketika bertemu bapanya yang juga seorang peguam, ahli falsafah, penulis dan bekas menteri kepada Maharajah Jhalawar.

Pad 1930, abang sulungnya, Uday Shankar telah menaikkan taraf keluarganya dengan menjelajah ke Paris dan dalam tempoh 8 tahun, Shankar berpeluang merasai populariti yang diraih Uday dan kumpulannya sewaktu memperkenalkan klasikal India dan tarian folk India di seluruh Eropah dan Amerika.

Sebagai seorang penghibur, komposer dan guru, Shankar adalah artis klasikal India yang berada di tahap paling teratas dan berjaya mengetengahkan muzik dan budaya India di seluruh dunia," kata penulis Oliver Craske yang telah menyelitkan naratifnya dalam autobiografi Shankar, Raga Mala.

Shankar berjaya mencapat kemasyhuran pada 1960-an selepas muziknya diterima oleh negara dan budaya barat. Dia telah mengajar ahli kumpulan Beatles, mendiang George Harrison untuk bermain sitar dan berkoloborasi menerusi beberapa projek termasuklah konsert di Bangladesh pada 1971. The Beatles menggelarkan dia sebagai The Godfather of World Music.

Shankar juga pernah bermain di hadapan hampir 500,000 penonton di Festival Woodstock di New York pada tahun 1969- yang mana ia merupakan acara penuh ikonik pada kerana pernah menampilkan ramai pemuzik hebat termasuklah Janis Joplin dan Jimi Hendrix.


Dengan pengaruh dan bantuan rakannya, George Harrison yang juga ahli kumpulan Beatles, dia berjaya tampil dalam beberapa festival termasuk Woodstock dan menjadi pemuzik India pertama beraksi di konsert yang penuh lagenda itu.

Dia pernah menggubah komposisi violin-sitar untuk Yehudi Menuhin dan dirinya sendiri, flute virtuoso (Jean Pierre Rampal), master shakuhachi, Hosan Yamamoto, Koto virtuoso- Musumi Miyashita serta Phillip Glass (Passages).

Takziah buat keluarga Ravi Shankar di atas kehilangan beliau!

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers