Steven Spielberg Pernah Ditolak Arahkan Bond 007

LOS ANGELES, 29 NOV 2012: Sukar untuk mempercayai bahawa anda pihak yang akan berkata tidak dengan Steven Spielberg, biarpun dia adalah seorang pengarah filem yang hebat. Namun itulah yang berlaku pada Spielberg pada penghujung tahun 1970-an apabila dia ditolak untuk mengarahkan filem James Bond.

Waktu itu dia masih belum mampu untuk mencatatkan nama sebagai pengarah yang berjaya dan ternama.

"Saya berjumpa dengan produser Bond iaitu Cubby Brocolli dan bertanya kepada dia, bolehkan saya mengarahkan Bond. Dia kata tidak. Selepas itu, saya tidak bertanya lagi soalan itu pada dia. Kemudian barulah saya mengarahkan siri filem India Jones," katanya Spielberg yang telah telah banyak menghasilkan filem bercorak adventure yang hit seperti Minority Report, Jurassic Park dan Raiders of the Lost Ark.

Steven Spielberg Pernah Ditolak Arahkan Bond 007


Menariknya, pemilihan Steven Speilberg untuk mengarahkan siri Indian Jones juga adalah disebabkan kerana minat dan kecintaannya terhadap filem Bond 007. Dalam laporan J.w Rinzler mengenai The Complete Making of Indiana Jones, George Lucas dikatakan telah tertarik untuk mengarahkan Indiana Jones adalah kerana minat Speilberg untuk mengarahkan filem fesyen lama ejen perisik itu.

Waktu itu, Speilberg dan George Lucas sedang dalam percutian ke Hawaii.

"Sebaik saja mendapat tahu bahawa tayangan Star Wars pada jam 9.30am di seluruh negara sudah penuh, kami pun duduk membina istana pasir di Hotel Mauna. Ketika itulah kami berbual-bual pasal filem, pasal idea dan peluang-peluang yang boleh digunakan untuk dalam bidang ini.

"Goerge kemudian bertanya saya, apa yang saya ingin lakukan selepas ini. Saya kata saya tidak tahu tapi apa yang saya tahu saya ingin sangat mengarahkan filem Bond yang dibintangi Sean Connery.

"George kemudian berkata, saya mempunyai sesuatu yang mungkin ada akan suka macam Bond. Jadi, ketika meneruskan usaha kami membina istana pasir itu, George telah memberitahu saya segala-galanya tentang Raiders of the Lost Ark," katanya.

Bukan setakat berjaya menempa nama dengan siri Indiana Jones, takdir juga menemukan Spielberg dengan Sean Connery yang kemudian telah dipilih untuk memegang watak sebagai bapa India Jones dan siri ketiga adventure Indy itu iaitu Indiana Jones and the Last Crusade (1989).

Biarpun pernah ditolak daripada mengarahkan filem Bond, Her Majesty's Secret Service pada lewat 70-an, namun Steven Speilberg masih kekal menjadi peminat setia James Bond. Malah, dia juga amat meminati filem Bond yang baru iaitu Skyfall.

"Saya dah pun menontonnya sekali dan saya pasti akan menontonnya sekali lagi," katanya.

Itulah menyesal dahulu pendapatan menyesal kemudia nama Steven Spielberg is da BOOM!!!

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers