Noraniza Idris Menyepi Kerana Pelajari Ilmu Agama

Noraniza Idris Menyepi Kerana Pelajari Ilmu Agama


Sekian lama menyepi, penyanyi lagu tradisional, Noraniza Idris akui mahu memperlahankan kerjaya seni demi mendekatkan diri dengan Allah dan mempelajari agama.

Jelas Noraniza, suaminya, Jeffri Hudi, sudah lama mengharapkan dia tidak lagi terlibat dalam dunia seni, namun wanita ini masih merasa bertanggungjawab mendidik anak-anak muda tentang warisan dan kebudayaan melayu.

"Saya akan lebih aktif di belakang tabir seperti terlibat dengan produksi dan pembikinan album artis di bawah naungan syarikat saya dan sebagainya. Tapi saya bukanlah bersara dari bidang nyanyian. Cuma saya akan lebih beri tumpuan dalam mendalami ilmu agama. Ini permintaan suami dan saya rasa dah tiba masanya saya ikut haluan dia pula," jelas Noraniza.

Noraniza Idris Menyepi Kerana Pelajari Ilmu Agama


Tambah Noraniza, buat masa ini dia mahu memastikan siri 'Jelajah Empayar Akar Kita Zapin Nusantara' yang sudah bermula sejak 12 Mei lepas berjaya terlebih dahulu dan kemudian dia akan perlahan-lahan menunaikan permintaan suami.

Noraniza Idris Menyepi Kerana Pelajari Ilmu Agama


"'Jelajah Empayar Akar Kita Zapin Nusantara' ini merupakan satu pertandingan menyanyikan lagu zapin di kalangan anak-anak muda. Alhamdulillah setaķat ini, saya lihat anak muda masih boleh menerima zapin sebagai alternatif muzik pilihan mereka. Cuma saya nampak mereka sedikit kekurangan dalam mengenali pelbagai jenis zapin. Oleh itu di setiap lokasi siri jelajah ini, kami akan adakan satu bengkel agar mereka lebih memahami tentang warisan melayu terutamanya zapin," kongsi Noraniza.

Pilih Shila Amzah


Sementara itu, Noraniza berkongsi dia mahu menghasilkan sebuah album tradisional dan menyelitkan elemen moden dalam album tersebut. Kata Noraniza, dia berharap dapat berkerjasama dengan penyanyi Shila Amzah.

"Untuk hasilkan album tradisional, kita harus lakukan pembaharuan dalam industri muzik iaitu dengan memasukkan idea-idea orang muda. Saya dah menyuarakan hasrat kepada ND Lala untuk berkerjasama dengan Shila Amzah, namun kerjayanya di luar negara sedang rancak berkembang. Jadi saya rasa biarlah Shila tumpukan perhatian di China terlebih dahulu. Mudah-mudahan satu hari nanti, dia mampu bawa muzik tradisional ke peringkat antarabangsa," kongsi Noraniza yang turut berbangga dengan pencapaian anak angkatnya itu.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers