Diana Amir Kongsi Kisah Kanak-Kanak

Diana Amir Kongsi Kisah Kanak-Kanak


Memandangkan masyarakat Islam seluruh dunia menyambut Ramadan pada bulan ini, GUA telah memilih pelakon dan pengacara, Diana Amir sebagai artis bulanan. Diana yang berpenampilan Islamik sangat bersesuaian dengan bulan yang penuh keberkatan ini. Minggu ini, GUA ingin kongsikan siapa Diana Amir ketika zaman kanak-kanaknya.

Nurdiyana Amir Hashim, 28, merupakan seorang gadis yang aktif bersukan ketika zaman persekolahannya. Menurut Diana, dia sudah terbiasa tinggal di asrama dan sering menyibukkan dirinya dengan pelbagai aktiviti supaya tidak bosan.

“Masa sekolah dulu, saya sangat aktif. Semua benda saya nak masuk. Saya duduk di asrama. Kalau tak ada aktiviti, nanti bosan. Saya aktif main bola jaring dan olahraga,” kongsi Diana yang terpaksa berpindah ke sekolah lain ketika di tingkatan lima semata-mata untuk memberi sepenuh tumpuan kepada peperiksaan penting, Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Diana Amir Kongsi Kisah Kanak-Kanak


“Saya pikul terlalu banyak tanggungjawab ketika di asrama. Saya jadi biro pelajaran dan presiden untuk beberapa kelab. Sebab tu saya buat keputusan untuk pindah sekolah dan tinggal di rumah. Waktu itu saya fikir, kalau tinggal di rumah boleh belajar dengan ayah dan fokus pada SPM,” kata Diana yang kemudian melanjutkan pelajaran dalam bidang Perdagangan Antarabangsa di Universiti Sains Malaysia (USM).

Diana Amir Kongsi Kisah Kanak-Kanak


Jelas pelakon filem ‘Salam Cinta’ ini, dia mula berjinak-jinak dalam dunia lakonan apabila berkawan dengan pelajar-pelajar jurusan Komunikasi Media (Masscom) di USM. Kata Diana, rakan-rakannya itu sanggup menyewakan sebuah kereta untuk memudahkan Diana menghadiri ujibakat yang dianjurkan oleh syarikat produksi Red Communications untuk rancangan ‘Impian Sunsilk’.

“Di USM pula, saya aktif menari. Dari situ, saya kenal dengan kawan-kawan Masscom. Mereka yang galakkan saya untuk pergi ujibakat. Padahal saya tak tahu berlakon langsung. Tapi mungkin sebab saya ada minat, akhirnya saya dapat tawaran itu. Dari situlah permulaan kerjaya seni saya,” ujar Diana.

Walaupun mempelajari bidang Perdagangan Antarabangsa, namun kata Diana dia tidak berminat berkerja dalam pejabat. Jika tidak ditakdirkan menjadi seorang pelakon, Diana mungkin terlibat dalam bidang media seperti Perhubungan Awam dan Pemasaran.

“Saya ambil Masscom sebagai subjek elektif sewaktu di USM dulu. Jadi jika tidak menjadi artis, saya mungkin masih berada dalam bidang yang lebih kurang sama iaitu media. Saya suka jumpa orang baru,” katanya.



Kredit:

Solekan : Ayu Wahyu

Busana : Desa Murni Batik

Foto : Shareza Shafiee

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers