Istimewa Ramadan : Eina Azman & Ramona Zamzam Punya Niat Sama

Istimewa Ramadan : Eina Azman & Ramona Zamzam Punya Niat Sama


Bulan yang penuh keberkatan, bulan Ramadan, tiba lagi dan seperti biasa umat Islam seluruh dunia berlumba-lumba untuk mempertingkatkan ibadah. Selain mendekatkan diri dengan Allah, ada juga yang mengambil kesempatan bulan puasa untuk menjaga pemakanan dan kesihatan mereka. 

Bagi dua pelakon kontroversi, Eina Azman dan Ramona Zamzam, mereka begitu teruja setiap kali menjelangnya bulan Ramadan. 

Menurut Eina, Ramadan sangat bermakna kerana waktu itu dapat digunakan untuk mengeratkan tali kekeluargaan. Selain memperbanyakkan amal ibadah, gadis ini tidak mahu melepaskan peluang untuk meluangkan lebih banyak masa bersama keluarga.

Istimewa Ramadan : Eina Azman & Ramona Zamzam Punya Niat Sama


“Saya akan kurangkan aktiviti lakonan sepanjang bulan puasa kerana saya mahu meluangkan lebih banyak masa dengan keluarga. Biasanya bila dah terlalu sibuk dengan kerja, saya sampai tak sempat nak jumpa mak. Jadi saya mahu gunakan bulan Ramadan  sehabis baik untuk diluangkan bersama mereka,” jelas Eina sewaktu sesi fotografi bersama GUA.

Istimewa Ramadan : Eina Azman & Ramona Zamzam Punya Niat Sama


Tambah Eina, bulan puasa yang paling ditunggu-tunggunya kerana ia dapat mempertingkatkan kualiti kesihatannya sambil berdiet.

“Saya suka makan. Jadi bulan puasa ni lah waktunya untuk saya berdiet. Selain mensucikan jiwa, dapat juga menguruskan badan,” selorohnya.

Eina Azman Simpan Niat Bertudung


Istimewa Ramadan : Eina Azman & Ramona Zamzam Punya Niat Sama


Sebut saja nama Eina Azman ada saja cerita-cerita yang tidak begitu manis dikaitkan dengan gadis berusia 19 tahun ini. Seorang pelakon yang tak pernah sunyi daripada kontroversi, namun begitu Eina mengakui tuntutan agama dan ibadah masih kuat terpahat dalam hatinya.

Eina yang kini sedang menjalin hubungan dengan seorang ahli perniagaan, Dato’ GMix, lebih teruja meyambut Ramadan pada tahun ini kerana kekasihnya itu bakal menjadi saudara baru tak lama lagi. Kata Eina, dia dan kekasihnya akan sama-sama mempelajari ilmu agama dan memperbaiki diri.

“Tanggungjawab untuk membawa GMix mendalami Islam sangat berat sebab ilmu agama saya juga tak banyak. Saya baru 19 tahun, apa sangat yang saya tahu. Tapi Alhamdulillah, keluarga saya banyak membantu GMix mempelajari Islam. Secara tak langsung, saya juga dapat mempertingkatkan ilmu agama saya,” kata Eina yang ada menyimpan niat untuk bertudung tak lama lagi.

“Setiap orang pasti ada menyimpan niat untuk bertudung. Saya pun tak terkecuali. Tapi saya masih menanti waktunya sehingga saya benar-benar bersedia. Lagipun, saya pernah juga cuba-cuba pakai tudung bila balik kampung. InsyaAllah bila tiba masanya, saya pasti akan bertudung,” kata Eina.

Ramona Zamzam Jaga Pemakaian Ketika Ramadan


Istimewa Ramadan : Eina Azman & Ramona Zamzam Punya Niat Sama


Memulakan kerjaya seni seawal usia 14 tahun, pemilik nama Ramona Zamzam cukup terkenal menerusi watak antagonis yang dibawanya. Biarpun namanya kurang dikenali, namun bakat lakonan yang ada pada diri gadis berusia 24 tahun ini sudah cukup untuk membuatkan namanya konsisten dalam industri lakonan tanah air.

“Walaupun ‘exposure’ yang diterima tak sebesar mana, namun Alhamdulillah tawaran lakonan sentiasa ada. Saya tak kisah jika tidak popular kerana saya sangat bahagia dengan apa yang saya kecapi sekarang. Bagi saya, penonton sekarang sudah bijak kerana kualiti yang mereka cari adalah bakat. Jika tidak ada bakat, pada akhirnya orang tak akan pandang pun kepada kita kelak. 

Soal watak pula, Alhamdulillah tawaran yang diterima sekarang sudah semakin seimbang. Kalau dulu saya asyik mendapat watak antagonis sahaja, tapi sekarang sudah ada watak baik. Tidak dinafikan pernah satu ketika apabila melihat pada tawaran yang lebih banyak ke arah antagonis, ikutkan hati mahu saja saya kekal dengan watak yang sama. Namun, saya tidak mahu jadi pelakon yang stereotaip dan mahu memperkembangkan bakat lakonan saya lagi,” tutur Ramona yang ayu mengenakan busana dari Azura Couture.

Mengikuti perkembangan seni Ramona, pasti umum mengetahui dengan kisah kontroversi yang pernah terpalit dalam diari seninya mengenai gaya hidupnya yang sosial serta penampilan seksinya. Seperti Eina, Ramona juga turut menyimpan hasrat untuk bertudung, namun menurut pelakon ‘Cinta Jangan Pergi’ ini, penghijrahannya itu nanti biarlah datang dari hati yang ikhlas.

“Secara jujur, Ramona tidak mahu berhijab hanya kerana ingin mengikut trend atau desakan mana-mana pihak. Jika betul nak pakai tudung, biarlah terbuka dari hati sendiri dan jangan disebabkan teman lelaki atau orang sekeliling yang suruh. Jadikanlah perubahan yang dilakukan itu sebagai ikhlas dan jangan hipokrit.

Istimewa Ramadan : Eina Azman & Ramona Zamzam Punya Niat Sama


Semua orang menyimpan hasrat untuk bertudung tapi secara jujur, buat masa ini perancangan ke arah itu terus-terang belum lagi. Namun, InsyaAllah jika pada masa hadapan terbuka hati, saya tak akan henti atau halang diri saya kerana saya tak nampak sebarang masalah pun mengenai perkara ini,” ujar Ramona yang turut mengikuti fesyen hijab.

“Kalau dilihat trend artis sekarang yang dah makin ramai berhijab, saya gembira sangat. Alhamdulillah hati mereka terbuka awal di mana ia satu perkara yang sangat bagus. Lagipun fesyen hijab sekarang pun dah semakin berkembang dan saya sendiri tertarik dengan stail tudung yang ada.”

Sering mendapat watak yang memerlukannya bertudung, Ramona memberitahu dia tidak mempunyai masalah serta tidak kisah dengan mentaliti atau persepsi masyarakat terhadap gaya pemakaian seksinya lebih-lebih lagi ketika bulan Ramadan. Sebagai seorang gadis Muslim, dia akui akan sentiasa peka dan tahu menjaga batasnya bagi menghormati bulan Ramadan.

“Sudah tentu apabila tibanya bulan Ramadan, pemakaian saya tidak sama seperti hari-hari lain kerana jika saya tidak memakai tudung pun, saya kenalah menghormati bulan Ramadhan. Dari segi pakaian, saya kena jaga lebih ekstra lagi dan mak juga selalu menasihati saya agar memakai lebih banyak pakaian yang menutup aurat,” kata Ramona mengakhiri perbualan.

Istimewa Ramadan : Eina Azman & Ramona Zamzam Punya Niat Sama




Kredit:

Foto : Farid Md Noh

Solekan Eina Azman : Ayu Wahyu

Solekan Ramona Zam Zam : Lyana Dee

Busana : Azura Couture

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers