Istimewa Ramadan : Bella Dally Anggap Diri Belum Sempurna

Istimewa Ramadan : Bella Dally Anggap Diri Belum Sempurna


Membuat keputusan untuk berhijab bukanlah pilihan yang mudah untuk dibuat oleh pelakon, Bella Dally. Gadis kelahiran Sabah itu tidak tidur semalaman memikirkan mengenai perubahan imejnya itu yang mana sedikit sebanyak pasti memberi impak terhadap kehidupan peribadi serta kerjayanya.

Namun kini, Bella berkongsi yang dia merasa begitu tenang dengan kehidupannya yang mana tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Menurut Bella, pengikutnya di akaun Instagram telah bertambah lebih kurang 15,000 orang apabila dia memuat naik gambarnya berhijab.

Istimewa Ramadan : Bella Dally Anggap Diri Belum Sempurna


“Saya tidak dapat tidur malam kerana tidak dapat membayangkan langsung imej saya apabila saya bertudung. Pada hari pertama muat naik gambar berhijab, saya sama sekali tidak menyangka begitu banyak komen positif yang diberikan oleh peminat-peminat. Malah dengan tidak disangka pengikut di Instagram juga naik sebanyak lebih kurang 15,000.

Istimewa Ramadan : Bella Dally Anggap Diri Belum Sempurna


Saya juga tidak menafikan yang sememangnya berhijab ini memberi impak terhadap kerjaya lakonan saya. Watak-watak yang ditawarkan juga terbatas kerana ia perlu sesuai dengan penampilan wanita muslimah.

Bagaimanapun, ada juga yang tidak mengetahui bahawa saya sudah berhijab dan meminta saya untuk memakai rambut palsu. Namun saya terpaksa menolak baik tawaran tersebut kerana bertentangan dengan prinsip saya,” ujar Bella ketika sesi fotografi bersama GUA di Pusat Karaoke Red Box Gardens, Kuala Lumpur, baru-baru.

Mengulas sama ada nawaitunya untuk berhijab adalah sekadar mengikut trend masa kini, Bella tidak menyangka ada pihak yang menggangap perubahan imej ini sebagai salah satu trend. Bagi Bella, semuanya bergantung kepada prinsip serta niat masing-masing. Namun, Bella menjelaskan yang dia masih baru dan perlu mendalami lebih banyak lagi mengenai agama secara perlahan-lahan.

Istimewa Ramadan : Bella Dally Anggap Diri Belum Sempurna


“Kadang kala saya takut kerana ada yang menjadikan saya sebagai rujukan untuk bergaya. Ini kerana saya merasakan penampilan saya masih belum sempurna kerana saya masih lagi memakai 'skinny' jeans dan tidak memakai tudung labuh. Walaupun masih menggayakan skinny jeans, saya pastikan memadankannya dengan baju labuh.

Sepupu saya menyarankan kepada saya untuk menjadikan blogger, Vivy Yusof sebagai rujukan kerana kami mempunyai gaya yang lebih kurang sama. Malah, dia juga turut meminati warna 'pastel' seperti saya. Boleh dikatakan saya menjadikan Vivy sebagai inspirasi sejak berhijab ini,” ujar Bella lagi.

Padam Gambar-gambar Di Instagram


Sementara itu, Bella turut mendedahkan dia mengambil masa dua hari untuk memadam gambar-gambarnya sebelum berhijab di laman sosial Instagram, Twitter dan Facebook. Kini dia berdebar menantikan reaksi peminat melalui penampilannya dalam drama bersiri 'Kusinero Cinta' yang mana penggambaran dijalankan sebelum dia berhijrah.

“Saya agak risau menantikan reaksi penonton kerana dalam 'Kusinero Cinta' saya belum lagi berhijab. Akan tetapi, saya tahu peminat bijak menilai yang mana perkara itu semua adalah kisah lampau saya. Kita tidak dapat meneka masa depan, dan kita juga tidak dapat mengubah kisah lampau kita,” ujarnya.

Istimewa Ramadan : Bella Dally Anggap Diri Belum Sempurna


Bercerita tentang aktivitinya sepanjang Ramadan ini, Bella memberitahu pada tahun ini dia memilih untuk berehat bagi memberi sepenuh tumpuan untuk beribadat. Ini kerana Ramadan tahun lalu dia langsung tidak berkesempatan untuk menunaikan Solat Tarawikh kerana komitmen kerja.

Biarpun Aidilfitri masih jauh lagi, Bella sempat juga bercerita tentang persiapan Hari Rayanya nanti. 

"Tahun ini saya menginginkan sesuatu yang berbeza, yang mana baju raya saya merangkumi warna gelap serta 'lace' yang lebih tebal ciptaan Melinda Looi. Tetapi, saya juga masih setia dengan warna pastel yang merupakan warna kegemaran,” ujar Bella yang akan pulang ke Sabah setiap kali menyambut Lebaran.

Dalam perkembangan terkini, Bella juga sedang berjinak-jinak untuk menceburi bidang pengacaraan. Sebagai permulaan, dia mengacarakan sebuah program masakan. Bella juga sedang merancang untuk menembusi bidang perniagaan, namun belum bersedia untuk bercerita lanjut kerana semuanya masih dalam perbincangan.


Kredit :

Solekan : Siti Halijah (Dieja) 012-6074309

Jurugambar : Farid Mad Noh

Pakaian : Samantha Sherina by Thian

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers