Rekaan kontemporari generasi Y

Oleh DIYANATUL ATIQAH ZAKARYA
diyanatul.atiqah@kosmo.com.my MOTIF pua kumbu menjadi inspirasi perincian potongan baju-baju batik moden Tuan.

CANGGUNG. Itu yang dirasakan apabila mengenakan baju batik asli pada setiap hari Khamis bagi menyahut seruan kerajaan dalam usaha menyokong perkembangan dan pembangunan industri batik negara.

Fabrik lembut dan sedikit berkilau itu dirasakan terlalu menonjol serta terlalu tua buat dirinya yang baru berusia 26 tahun. Walaupun corak baju batik dibelinya ringkas, butiran pakaian itu tetap memberikan imej lelaki dewasa kerana persepsi taboo yang diletakkan pada fesyen tersebut.

Bermula dari situ, Tuan Mohd. Khairul Azhar Tuan Muhammad memusatkan idea untuk menggantikan pakaian batik rasmi itu dengan fabrik dan corak yang lebih moden serta pragmatik untuk digayakan oleh golongan belia sepertinya.

Tidak mahu terkongkong dengan motif bunga-bungaan batik, anak kelahiran Terengganu itu mengambil keputusan berani untuk menggantikan konsep floral dengan gabungan inspirasi motif pua kumbu yang melambangkan budaya masyarakat Sarawak. Fabrik yang dipilih untuk menyempurnakan cita rasa anak-anak muda pada masa kini pula adalah 100 peratus fabrik kapas.

Batik bermotifkan pua kumbu itu diperincikan di bahagian belakang dan hadapan baju merentasi bahu (yoke), poket serta lengan pendek. Bahagian selebihnya dibiarkan kosong dengan warna latar putih atau hitam.

?Saya memilih fabrik kapas kerana ia lebih ringkas dan tidak terlalu menonjol (tidak berkilat). Kebanyakan baju kemeja moden yang dipakai oleh golongan belia pada hari ini juga dibuat menggunakan fabrik kapas.

?Setiap rekaan diperincikan dengan potongan batik bermotifkan pua kumbu di bahagian yoke bagi menonjolkan kelebaran bidang badan lelaki dan tidak terlalu sarat untuk digayakan oleh generasi Y,? katanya ketika ditemui di ibu pejabat Kosmo!, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Reaksi positif

Tambahnya, rekaan tersebut telah dilakar sejak tahun lalu, namun dia hanya menempahnya untuk kegunaan sendiri pada Jun tahun ini. Begitupun, selepas menggayakannya ke pejabat, dia yang lebih mesra dengan panggilan Kery menerima reaksi positif daripada orang di sekeliling mengenai potongan kemeja tersebut.

Pujian diterimanya menjadi pelentur semangat buat dirinya untuk terus berkarya dan menghasilkan rekaan kontemporari secara meluas khusus buat mereka yang berusia 18 tahun dan ke atas.

?Ramai rakan sebaya memberi respons positif dan bertanya jika mereka boleh mendapatkan fesyen itu yang dikatakan lebih sesuai dengan usia mereka di samping dapat menjana kembali semangat kemelayuan dan nilai budaya lama.


INOVASI baju batik moden Tuan selari dengan cita rasa generasi Y.

?Justeru, menyediakan pilihan yang lebih kepada rakan-rakan dan pembeli, saya menghasilkan dua rekaan dengan empat corak berlainan. Rekaan-rekaan ini digelar Tuah, Jebat, Lekiu dan Lekir. Nama-nama ini diambil sempena nama pahlawan Melayu dahulu sebagai lambang kelakian dengan gabungan elemen klasik,? katanya sambil memberitahu, semua baju diperkenalkan dalam koleksi Tuan Tengku Kery dan bakal memperkenalkan rekaan sama tetapi berlengan panjang.

Secara online

Rekaan yang diperamnya sejak tahun lalu itu dijual secara online menerusi laman Instagram @tuanbytengkukery bermula hujung September lepas. Menurutnya, sambutan yang diterima amat menggalakkan apabila lebih 300 helai baju telah dibeli pelanggan dari dalam dan luar negara. Kemeja tersebut dijual pada harga RM129 sehelai.

Namun, baju mengikut potongan badan itu bukan sahaja sesuai dipakai pada setiap Khamis untuk mereka yang bernadi warisan tetapi ia boleh digayakan secara santai dengan potongan seluar pendek dan sandal.

Si penggaya juga boleh menggandingkannya dengan potongan seluar ikut kaki dan kasut loafer untuk imej maskulin atau tampak elegan dengan sentuhan rambut disisir kemas ke tepi atau ke belakang (stail pompadour moden). Ternyata, olesan moden itu bukan sekadar menautkan kembali nilai budaya warisan tetapi bersifat mesra pengguna dengan pelbagai gaya boleh diciptakan.

Walaupun rekaan tersebut merupakan debut pertamanya dalam dunia fesyen, karya seni Kery itu sudah pun disarung oleh pengacara nombor satu Malaysia, Datuk Aznil Nawawi. Aznil menerusi akaun Instagram dilihat memuat naik gambar dirinya memakai baju potongan Jebat yang direka Kery sewaktu menyambut ulang tahun yang ke-52 pada 6 November lalu.

Menurut ikon tanah air itu, kemeja batik tersebut membawa wajah Malaysia menerusi coraknya dan sesuai untuk digayakan dalam majlis-majlis keraian tanpa rasa ke terkebelakang atau tenggelam kerana sentuhan moden yang diberikan.

?Secara kebetulan, sebelum meraikan hari jadi, saya baru sahaja pulang dari Indonesia dan amat tertarik dengan semangat masyarakat di sana dalam mempertontonkan nilai budaya masyarakat Jawa menerusi pakaian batik. Kebanyakan lelaki di sana memakai baju kemeja yang sarat dengan corak batik berwarna coklat.

?Jadi, saya rasa tidak mustahil untuk menerapkan nilai yang sama di negara kita. Cuma mungkin segelintir anak-anak muda kurang selesa untuk menyarung baju batik kerana persepsi imej ?belia tadbir?. Justeru, saya berasakan rekaan baju Jebat ini dilihat sebagai pembuka jalan untuk menggalakkan generasi Y khususnya untuk mengangkat kembali martabat nilai kesenian warisan bangsa,? jelasnya ketika dihubungi baru-baru ini.

Ujarnya lagi, usaha tersebut juga boleh diperhebatkan lagi pada masa akan datang dengan penambahan corak batik pada kemeja berkenaan, tetapi menetapkan konsep moden yang sesuai supaya dipakai oleh generasi baharu.


View the original article here

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers