Guohua kunjungi TPM

Putrajaya: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerima kunjungan hormat Naib Presiden Universiti Pengajian Asing Beijing (BFSU), Dr Yan Guohua di pejabatnya di sini, semalam.

Kunjungan hormat untuk membincangkan hubungan serta kerjasama Malaysia dan China dalam bidang pendidikan itu turut disertai Pengarah Institut Confucius BFSU, Prof Zhang Xiaohui; Pengarah Bahagian Kerjasama dan Pertukaran Antarabangsa, Prof Li Youwen; Pengarah Pusat Pengajian Melayu, Prof Wu Zong Yu dan Timbalan Dekan Fakulti Pengajian Asia dan Afrika universiti berkenaan, Yang Xiaojing.

Kerjasama BFSU dengan dunia pengajian Melayu terjalin sejak 1961 dengan penubuhan Jabatan Pengajian Melayu di pusat pengajian itu, dan ia berkembang positif dan mendapat sokongan daripada Kedutaan Malaysia di Beijing pada tahun 1994 selain memeterai memorandum persefahaman dengan Dewan Bahasa dan Pustaka pada 1995.

Bermula dengan pengajian di peringkat program, ia diangkat menjadi Pusat Pengajian Bahasa Melayu pada 1996, dan dinaik taraf pada kepada Pusat Pengajian Melayu pada 2006 dengan skop yang lebih luas termasuklah bidang budaya dan sastera.

Kursi Pengajian Melayu Kerajaan Malaysia di BFSU ditubuhkan pada tahun 2007 dengan penyandang pertamanya Datuk Dr Awang Sariyan.
BERNAMA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers