Sime Darby lantik bank penasihat senarai segmen automotif

Sime Darby Bhd dikatakan sudah melantik beberapa bank penasihat termasuk Maybank Investment Bank Bhd, Deutsche Bank, CIMB Investment Bank Bhd dan Morgan Stanley bagi tujuan penyenaraian bahagian perniagaan automotifnya di Pasaran Utama Bursa Malaysia seawal tahun depan.

Menurut Bloomberg, bahagian perniagaan itu akan membuat tawaran awam permulaan (IPO) yang dijangka menjana sekitar AS$900 juta (RM2.88 bilion).

CIMB Research dalam nota penyelidikannya berkata, pihaknya percaya cadangan itu dibuat Sime Darby selepas mendapati ia akan dapat mengukuhkan lagi nilai pemegang saham.

“Kami percaya Sime Darby akan melaksanakannya hanya sekiranya ia dapat menambahkan lagi nilai kepada pemegang sahamnya.

“Kami menilai perniagaan automotif itu pada RM5.3 bilion bersandarkan 12.5 kali harga berbanding pendapatan, mewakili sembilan peratus penilaian ‘sum-of-parts’ kami,” katanya.

Automotif Sime Darby berkembang ketara

Sementara itu, AmResearch berkata bahagian automotif Sime Darby berkembang ketara sejak beberapa tahun lalu, melepasi bahagian perniagaan hartanah untuk muncul segmen perniagaan ketiga terbesar menyumbang kepada pendapatan kumpulan itu.
Pendapatan dan pendapatan sebelum cukai dan faedah (EBIT) berkembang masing-masing 17 peratus dan 32 peratus setahun antara tahun kewangan 2009 dan 2013, katanya.

Ia meramalkan kadar pertumbuhan pendapatan 7.8 peratus setahun antara tahun kewangan 2014 dan 2016, serta pertumbuhan 8.5 peratus dalam EBIT.

Pendapatan bahagian perniagaan itu dijangka mencecah RM20 bilion dalam tahun kewangan 2016.

Unit automotif itu ketika ini menyumbang sembilan peratus nilai aset bersih kumpulan yang dinilai semula sebanyak RM75 bilion.


View the original article here

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers