Sudah tiba masa PAS henti jadi ‘Joker’

Kemelut Menteri Besar Selangor kini melepasi garisan halus yang memisahkan antara parti dan kerajaan negeri. Di pihak PKR, tindakan memecat Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim boleh dianggap langkah akhir dalam usaha Datuk Seri Anwar Ibrahim menyingkirkannya daripada jawatan Menteri Besar.

Dari perspektif politik tempatan, Khalid ialah Menteri Besar yang diangkat daripada calon pakatan pembangkang berikutan kejayaan memperoleh majoriti kerusi pada pilihan raya umum. Namun, apabila beberapa keputusan pentadbiran negeri yang dibuat Khalid dilihat menyanggah prinsip dan agenda parti, Anwar selaku Ketua Umum PKR berasakan perlu menamatkan ‘kekarutan’ Khalid.

Isu yang dikaitkan dengan kegagalan Khalid termasuk perjanjian air dengan Kerajaan Pusat, rampasan Bible versi Melayu dan serbuan tempat ibadat, serta beberapa isu yang didakwa berkaitan kewibawaan beliau, khususnya penyelesaian pinjaman Bank Islam. Berikutan pemecatan Khalid daripada PKR, dari detik ke detik, situasi politik Selangor memperlihatkan aksi percaturan politik yang kian agresif. Tindakan yang dibuat Anwar disusuli langkah serangan balas oleh Khalid.

PKR terpinar sementara

Dalam tindakan reaktifnya, Khalid berjaya memperoleh apa yang diungkapnya sebagai ‘perkenan Sultan’ untuk meneruskan tanggungjawab sebagai Menteri Besar. Ini membuatkan PKR terpinar sementara waktu. PKR tiada kelebihan itu.

Kemelut ini dengan sendirinya menjadikan PAS sandaran politik untuk semua yang berkepentingan. Khalid tidak boleh mengharapkan simpati DAP yang secara terang mahukan Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dijadikan Menteri Besar menggantikan beliau.

PAS perlu menetapkan pendirian dan keutamaannya. Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang sudah membayangkan ketetapan hatinya tidak menjadikan Wan Azizah sebagai Menteri Besar. Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS, Dr Zuhdi Marzuki pula mencadangkan kerajaan konsensus nasional di Selangor, sekali gus mengekalkan Khalid sebagai Menteri Besar.
Kenyataan itu tidak bermakna kedudukan Khalid terjamin dan kemelut selesai dengan mudah. Ada sentimen berbeza ditunjukkan beberapa pihak dalam PAS yang tidak konsisten dengan ketetapan Hadi. Ahli Dewan Undangan Negeri Meru, Dr Abdul Rani Osman dilapor menafikan kenyataan PAS menolak Wan Azizah.

PAS berhadapan situasi sangat mengusutkan. Seolah-olah sekeping kad ‘Joker’, PAS kini ada peranan besar memenangkan suatu pusingan permainan. Di atas kertas, kelihatan PAS selaku kad Joker sudah ada dalam tangan DAP seawal pembabitannya dalam pakatan pembangkang.

Namun, apa yang umum percayai dengan menggunakan perkiraan di atas kertas tidak semestinya berakhir seperti dijangkakan. Aksi pakatan PAS dengan parti politik lain sudah dipertontonkan kepada rakyat beberapa kali. PAS pernah bersatu dengan UMNO (dalam BN) pada tahun 1974. Namun, usia pakatan itu tidak bertahan lebih daripada empat tahun. PAS juga pernah bersama DAP, ADIL dan PRM membentuk Barisan Alternatif (BA). Pakatan itu juga tidak panjang usianya ekoran tindakan DAP meninggalkan BA kerana membantah pendirian PAS yang tidak berganjak daripada perjuangan meneruskan agenda negara Islam.

Melalui kesefahaman bersama DAP dan PKR, PAS menggerakkan sekali lagi percaturan politiknya. Malang, pakatan ini juga kini membayangkan lenyapnya cita-cita politik PAS menumbangkan UMNO (dan BN).

PAS bukan sekeping kad

Seperti aksi pemain yang memiliki kad Joker, mereka hanya menunggu saat akhir untuk memanfaatkan kelebihan kad itu yang ada dalam simpanan. Namun, PAS bukan sekeping kad. Jauh sekali daripada berperanan sebagai Joker. Begitu juga, PAS tidak sewajarnya digunakan atas formula wild card yang dipilih atas elemen keintiman hubungannya dengan pemain atau parti politik yang sama ada berautoriti mahupun berpengaruh.

PAS ialah parti politik yang sudah melangkaui beberapa zaman. Secara formalitinya, usia PAS melangkaui 59 tahun. Jika sejarah disusur lebih jauh, jiwa PAS sebenarnya sudah dihidupkan seawal tahun 1948 oleh Abu Bakar al-Bakir melalui Hiz-bul Muslimin. Perjuangan PAS adalah adunan yang dibentuk daripada beberapa ideologi, pemikiran dan komitmen terutama bersumberkan Ikhwanul Muslimin, Nasionalis, ABIM, malah UMNO sendiri.

PAS tidak berjaya menyingkirkan UMNO menerusi pakatan beberapa kali dengan DAP sebelum ini dan sekarang. DAP sentiasa berkeras dengan Malaysian Malaysia-nya dan tidak akan bertolak ansur dengan agenda negara Islam PAS.

Kekalahan PAS pada pilihan raya 1978 dan kemudian disingkirkan daripada BN lebih dikaitkan dengan isu kepemimpinan dan tidak ada kaitan dengan Malaysian Malaysia atau agenda negara Islam.

PAS wajar melihat kemungkinan gandingannya dengan BN di Selangor sebagai harapan masa depan rakyat yang gemilang secara holistis. Jika tidak, peranan PAS selaku penyelamat pada saat akhir – Joker – mungkin kekal bersama DAP atau PKR.


View the original article here

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers