Jubah korporat mesra solat

Oleh ALIF ABU BAKAR
alif.abubakar@kosmo.com.my
ERNI Dekritawati (kanan) melancarkan label sulungnya sejak Julai lalu.

ENAM rekaan jubah dan dres labuh (mixi) label Wifey C.E.O by Rita ada tarikan tersendiri. Sejak dipasarkan secara dalam talian bermula Julai lalu, pakaian sopan wanita berstail korporat itu berjaya memikat ramai kaum Hawa tempatan.

Menerusi Widad, Wazeera, Wahida, Wasima, Walda dan Wahiba, si pemakai dapat menonjolkan sisi feminin bersalut formaliti anggun. Keenam-enam keluaran C.E.O by Rita yang melambangkan kepimpinan wanita dalam Islam diolah sederhana sama ada dalam reka corak flora, cetakan harimau bintang atau polos.

Pengasasnya, Erni Dekritawati Yuliana Buhari mengilhamkan jenama tersebut berdasarkan peranan peribadinya sebagai seorang ibu, isteri dan wanita bekerjaya. Dia turut memahami dilema golongan ibu yang sukar menemui pakaian praktikal bagi menyusukan anak.

Justeru, setiap rekaan C.E.O by Rita dilengkapi dengan butang pada bahagian depan bagi memudahkan kaum ibu menyusukan anak. Bukan itu sahaja, pada bahagian lengan pula diperkemaskan bersama zip supaya ia mudah dilipat ketika berwuduk.

Tanpa perincian batuan sarat, jubah dan dres labuh jenama ini lebih menekankan kepada nilai fungsional dan keselesaan berbanding glamor. Penggunaan material likra juga menjadikan setiap helaiannya membalut kemas tubuh wanita.

Warna-warna korporat yang digunakan seperti biru dan ungu dalam rekaan Wasima menyerlahkan kelembutan si pemakai. Rona hitam pada Wazeera dan biru gelap serta kelabu menerusi Widad pula menghidupkan ketegasan wanita.

Mereka yang menggemari cetakan boleh memilih sama ada perhiasan flora dalam Wahida, cetakan harimau bintang (Wahiba) atau cetakan unik lain pada helaian Walda. Kesemua pakaian sesuai digayakan wanita berumur 25 hingga 50 tahun.

?Mungkin kami akan menghasilkan rekaan yang sama dalam warna berbeza. Selain itu, kami juga merancang untuk membuka butik selepas Tahun Baru Cina di sekitar Lembah Klang tahun depan.

?Butik memang diperlukan supaya orang boleh datang untuk melihat dan mencuba sendiri rekaan pilihan mereka terutama pakaian di bawah RM100,? kongsi Erni Dekritawati yang menggunakan nama pendeknya, Rita dalam jenama fesyen sulungnya itu.


View the original article here

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers