Eksperimentasi corak Helwa Abaya

Oleh ALIF ABU BAKAR
alif.abubakar@kosmo.com.my
KOLEKSI abaya etnik memfokuskan kepada penerapan reka corak batik berkualiti tinggi.

MISI untuk berkhidmat kepada masyarakat dengan mempergiatkan dakwah terhadap tuntutan menutup aurat dalam kalangan wanita telah mewujudkan Helwa Abaya.

Label milik Fifi Afiyah Alkathiri, 29, itu memfokuskan kepada barisan abaya yang lengkap bersama tudung atau selendang eksklusif.

Kesungguhan Fifi untuk mengembangkan kefahaman wanita terhadap kepentingan menutup aurat dalam berfesyen seiring pembangunan fesyen muslimah.

Bagi mengajak kaum Hawa untuk menyarungkan helaian labuh, longgar dan menepati syariat Islam memerlukan kreativiti kerana wanita masa kini amat peka terhadap trend semasa.

Maka, dalam setiap helaian Helwa Abaya telah disadurkan elemen stailo, unik dengan reka corak segar dan warna-warna elegan. Koleksi baharu yang dilancarkan selang dua bulan oleh Fifi itu banyak bereksperimen dengan corak flora, simetri, geometri, dedaunan dan sulaman.

Peletakan corak-corak tersebut boleh ditemui sama ada pada bahagian bawah, depan atau belakang jubah. Bagaimanapun, reka corak Helwa Abaya tidak sarat dan masih mengekalkan kesederhanaan si pemakai.

Pemilihan warna hitam selaku asas setiap koleksi juga menjadikan ia helaian penuh elegan dengan kelas tersendiri. Bagi memberi kepelbagaian, setiap rekaan digabungkan bersama warna bersesuaian seperti rona gangsa dan coklat.

Elegan


HELWA Abaya menyediakan set lengkap abaya bersama tudung atau selendang dalam setiap koleksinya.

?Berdasarkan sejarah pemakaian abaya di Asia Barat, hitam merupakan warna yang paling praktikal bagi menutup aurat wanita. Meskipun cuaca di sini kurang sesuai dengan warna ini, ia tetap menjadi pilihan utama wanita kerana hitam adalah simbol elegan.

?Tambahan pula, material teras jet black memberikan pengudaraan kepada si pemakai tanpa memerlukan pelapik dalaman. Fabrik ini seakan-akan kapas, cuma ia agak berat tetapi masih beralun ketika bergerak,? jelas Fifi ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Berjaya mengeluarkan kira-kira 40 rekaan abaya sejak ditubuhkan pada Oktober tahun lalu, Helwa Abaya kini sedang giat mempromosikan dua koleksi baharunya iaitu abaya etnik.

Menerusi koleksi ini, wanita boleh memilih sama ada mahukan reka corak batik dengan kombinasi warna hitam dan jingga ataupun merah manggis bersama coklat. Ia menggunakan batik berkualiti tinggi pada pergelangan tangan dan bucu tudung.

Hiasan renda hitam di sekitar lengan berserta perincian reben eksklusif turut menggandakan seri rekaan ini. Helaian berpotongan puteri menggunakan satin kusam berat itu juga menyerlahkan sisi glamor.

Malah, rekaan ketiga yang menampilkan gabungan warna hitam dan coklat juga dikatakan bakal menyusul dalam tempoh terdekat.

Keistimewaan Helwa Abaya juga terletak pada fungsinya. Penambahan zip pada lengan dan dada menjadikan ia praktikal untuk berwuduk dan ibu yang menyusukan anak.

Bukan itu sahaja, pembeli tidak hanya membayar untuk sehelai abaya tetapi turut menerima tudung atau selendang berpotongan lebar yang melengkapi dengan warna dan corak abaya pilihan.

?Kebanyakan jenama pakaian Muslimah khususnya jubah tidak melengkapi tudung dan selendang.

?Inilah kelebihan Helwa Abaya dan setakat ini kami menerima respons positif pelanggan sehingga ke Brunei, Singapura, Thailand, Filipina dan Ukraine,? ujar Fifi yang dulu banyak bergantung kepada abaya import sebelum mampu menjalankan rekaan dan produksi sendiri.


View the original article here

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers